Monday, September 23, 2019

PETUA UNTUK MELEGAKAN LENGUH BADAN SECARA TRADISIONAL


Terdapat beberapa petua untuk melegakan lenguh badan secara tradisional yang mudah diikuti. Bahan bahan yang digunakan juga mudah didapati.

1. Bawang Merah
Ambil 7 ulas bawang merah dan ditumbuk. Masakkan dengan kira² 6 camca besar minyak kelapa asli dan goreng hingga bawang itu menjadi hitam. Gunakan minyak itu untuk menggosok di sendi² yang sengal itu.

2. Halia
Ambil dua ketul halia kira² 10 cm, sebiji telur ayam kampung dan madu lebah kira² 2 camca teh. Halia diparut dan ditumbuk, dibubuh sedikit air dan kemudian diperah, ambil airnya dan bubuh dalam gelas. Masukkan madu dan kuning telur lalu dibancuh hingga sebati. minumlah 2 kali sehari. Insyaallah sembuh.

3. Lada Hitam
Lada hitam kira² 20 biji ditumbuk hingga menjadi serbuk. Bubuh sedikit minyak kelapa dan minyak kayu putih. Gosokkan pada sendi² yang lenguh itu.

4. Daun Lengkuas
Daun lengkuas kira² 5 helai, daun serai wangi 3 helai, daun kunyit 5 helai dan daun jerangau 5 helai lalu direbus semuanya dalam satu periuk dengan airnya kira² 2 gelen. Gunakan air itu untuk mandi pagi dan petang.

Berurut juga perlu untuk melegakan lenguh badan. Jangan lupa untuk bersenam juga ye. Begitulah antara beberapa petua mudah untuk melegakan lenguh² badan.

No comments:

Post a Comment