Saturday, September 28, 2019

PETUA HILANGKAN BEKAS JERAWAT

Jerawat atau acne vulgaris merupakan perkara yang biasa berlaku pada remaja yang akhir baligh disebabkan oleh perubahan hormon badan. Bagaimanapun jerawat yang teruk mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab seperti jangkitan kuman (penyakit, alahan dan salah penjagaan kulit.) Sekiranya jerawat berlaku dengan teruk, ia perlu dirawat untuk mengelakkan berlakunya parut yang berkekalan.

Jerawat secara amnya merupakan suatu fenomena biological yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak seperti kulit muka dan kulit badan. Berdasarkan kajian yang dijalankan dalam bidang perubatan dermatologi telah menemukan hampir 50 jenis jerawat telah menjadi masalah kepada lelaki dan wanita. Jerawat; bahasa Inggeris “Acne Vulgaris”, iaitu masalah kulit yang berlaku pada Pilosebaceous (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak)pada bahagian kulit. Masalah jerawat selalunya sering dialami oleh golongan remaja akil baligh dan dewasa disebabkan oleh perubahan hormon badan yang normal.


Berikut merupakan petua tradisional dalam memulihkan jerawat tanpa menggunakan bahan kimia. Boleh buat sendiri di rumah.Yang penting bahan bahan yang diperlukan perlu ada. Selamat mencuba.
  • Sebiji buah limau tak kesa kasturi/purut/lemon(kalau lemon maybe kena hiris halus sebab kita perlukan jusnya sahaja)
  • 1 sudu kecil tepung gandum/kalau takda tepung gandum/tepung beras boleh asalkan berasaskan tepung.
  • Perahkan jus limau dan campurkan ke atas tepung.Gaul sebati.
  • Pastikan sebelum lumur di muka,bersihkan muka terlebih dahulu. Barulah tepek pelan-pelan lembut lembut pada muka.
  • Amalkan 3 kali seminggu dan konsistenkan pemakaian, lelama ugais tengok whitehead berkurangan, jeragat memudar plus lama-kelamaan kulit jadi bersih.
awalnya pedih sikit, lama lama tunggu sehingga 15 minit/ kalau pakai waktu malam sebelum tido teruskan pakai hingga pagi pun takd

BAHAN BAHAN

No comments:

Post a Comment