Sunday, September 22, 2019

PETUA HILANGKAN BATUK DENGAN CEPAT

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.


Meskipun batuk dapat sembuh dengan sendirinya. Anda masih bisa mempercepat proses pemulihan dengan sepuluh petua hilangkan batuk berikut ini.

1. Buah Badam
Buah badam memiliki kelebihan untuk menghilangkan batuk dengan cepat. Sekiranya petua ini bisa menjadi pilihan buat Anda yang suka dengan perubatan konvensional. Berikut ini panduannya.

Siapkan 5-8 butir buah badam, lalu rendam di dalam air minimal 12 jam.

Tumbuk atau giling buah badam sampai lembut seperti pasta, kemudian tambahkan sesudu teh mentega.
Makan pasta ini dalam satu hari sebanyak tiga sampai empat kali.

Kalau tidak suka makan mentega langsung, maka jangan cuba poin pertama ini.

2. Buah Anggur
Anggur menampung sifat ekspektoran yang dapat membantu mengeluarkan lendir pada saluran paru-paru. Buatlah jus anggur dan minum sehari dua kali, jangan terlalu banyak karena rasa manis pada anggur juga bisa menyebabkan batuk.

3. Limau Nipis dan Kicap
Siapa yang tahu rahasia ini? Paduan limau nipis dan kicap sangat efektif dalam menawar batuk. Pengubatan tradisional ini telah dipakai sejak masyarakat terdahulu. Bagaimana buatnya?

Ambil satu limau nipis, lalu siapkan pula kicap dan satu sudu makan.

Peras limau nipis ke atas sudu, buang bijinya. Tuang sedikit kicap, lalu aduk dan minum ubat batuk ini. Selepas itu, jangan lupa minum air hangat. Sehari cukup dua kali lakukan perubatan ini.

4. Madu
Kicap berasa manis, madu juga manis. Anda sukar menentukan pilihan? Rileks, keduanya sama-sama bagus kesannya. Madu secara praktikal telah terbukti efektif dalam mengubati batuk dan tekak gatal. Tidak percaya? Cuba saja campurkan sesendok madu dengan satu gelas lemon tea.

5. Daun Mint
Di Jerman, daun mint dipercaya sebagai ubat untuk mengatasi infeksi saluran pernapasan bagian atas, selsema, batuk, dan bronkitis. Daun ini kerap diolah menjadi bahan baku teh yang dibuat khusus untuk fungsi ubat peradangan saluran pernapasan.

Untuk memperoleh ini daun, Anda tak mesti perlu bertamasya ke Jerman dulu, mahal biaya perjalanannya hanya buat beli ubat ini. Cukup ikuti panduan berikut.

Lihat sekeliling halaman rumah, apa ada daun mint? Bila tidak, nak temukan di rumah tetangga. Lalu petik seperlunya, kemudian direbus dalam air mendidih selama 10 menit, saring airnya.

Tambahkan madu dan perasan limau nipis pada air rebusan daun mint. Minum ramuan herbal ini sehari dua kali, sampai batuk pulih.

6. Lada Hitam dan Madu
Pernah dengar jenis perubatan atasi batuk pakai lada hitam? Mungkin di Malaysia masih dikit yang mengetahui petua hilangkan batuk ini. Lada hitam yang dicampur dengan madu nyatanya mampu menyembuhkan batuk dengan jalan mengeluarkan lendir dari dalam. Bagaimana panduannya?

Mula-mula, ambil satu sendok lada hitam bubuk, lalu satukan dengan dua sudu madu ke dalam gelas.

Beri air hangat, lalu tutup gelas selama 10 minit. Langkah akhir, minum ramuan ini.

7. Halia
Halia termasuk penawar batuk semulajadi yang dapat Anda jumpai di dapur rumah. Seorang pengamal medic memakai halia untuk meredakan demam dan selsema sebab tahu di dalam halia terdapat kandungan antihistamin dan kemampuan decongestant.

No comments:

Post a Comment