Sunday, September 22, 2019

BEZA PENUTUP BOTOL AIR MINERAL YANG KITA MINUM


1. Penutup biru

Diperolehi dari sumber air bawah tanah, dipam naik dan akan menjalani proses penyulingan kemudian dibotolkan. Haa baru boleh dilabelkan sebagai air mineral.

2. Penutup putih

Merupakan air paip yang ditadah kemudian menjalani proses penyulingan. Bahan kimia yang ditambah semasa mejadi air paip sahaja sudah menyebabkan keaslian air itu hilang.

Sebab tu air penutup putih hanya dilabelkan sebagai air minuman atau drinking water dan harganya pun lebih murah dari air mineral yang berpenutup biru.

3. Penutup Hijau

Yang penutup hijau tu Air mineral semulajadi. Air ni diambil khas dari dalam tanah dan mempunyai kandungan mineral yang sangat tinggi..Kandungan mineral dan lokasi tempat pengambilan mesti ada tertera di label botol tersebut..

Sedar atau tidak sebenarnya minuman botol plastik yang telah lama disimpan di dalam kereta adalah tidak elok diminum terutamanya bagi kaum wanita.

Doktor memberitahu bahawa wanita sememangnya tidak boleh minum minuman yang sudah lama berada dalam kereta terutama air dalam botol minuman plastik.

Hal ini kerana, hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol mempunyai kimia yang boleh mengakibatkan kansser payudara.

Hawa panas tersebut menyebabkan toksin atau racun pada plastik bocor sekali gus bercampur dengan air.Racun inilah yang sering mereka temui dalam saringan payu dara wanita.

Oleh itu, kita seharusnya berhati-hati dan jangan minum air dalam botol plastik yang telah lama ditinggalkan dalam kereta.Seelok-eloknya gunakan botol kaca atau gelas stainless steel.

Lazimnya, air yang terdedah pada matahari sememangnya tidak elok diminum kerana kebarangkalian boleh bertukar menjadi racun.

No comments:

Post a Comment