Sunday, September 22, 2019

PETUA LUKA IBU BERSALIN

Kelahiran ialah suatu tindakan atau proses beranak atau melahirkan anak. Dalam mamalia, proses ini dimulakan dengan hormon yang menyebabkan dinding otot rahim untuk bersentuhan, membuang janin pada tahap pembangunan ketika ia sudah siap untuk memberi makan dan bernafas. Dalam beberapa spesies anak-anak adalah prakokial dan boleh bergerak di sekitar hampir segera setelah kelahiran tetapi yang lain bergantung kepada altrisial dan benar-benar bergantung pada keibubapaan. Di dalam marsupial, janin dilahirkan pada peringkat tidak matang selepas kehamilan dalam tempoh pendek dan membangun lagi dalam rahim ibunya ialah kantung.

Ia tidak hanya mamalia yang memberikan kelahiran. Beberapa reptilia, amfibia, ikan dan invertebrata membawa mereka membangunkan muda di dalam mereka. Sesetengah darinya ialah ovoviviparous, dengan telur menetas di dalam tubuh ibu, dan yang lain adalah vivipariti, dengan embrio membangun di dalam tubuhnya, seperti dalam mamalia.


Bagi ibu-ibu yang baru bersalin, petua untuk menyembuhkan luka dengan cepat seperti berikut :

  • Rebus segenggam daun jambu batu muda sehingga mendidih. Apabila suam, gunakan air ini untuk mencuci di bahagian sulit. Lakukan dua atau tiga kali sehari hingga luka sembuh.
  • Ikan haruan dipotong dan dicuci bersih. Rebus bersama halia, beberapa biji lada hitam dan sedikit garam. Makan bersama nasi atau dibuat sup.
  • Rebus gamat dengan air yang banyak hingga mendidih. Sejukkan dan minum airnya atau sapukan di tempat yang luka.
  • Campurkan biji kani, halia, akar kayu dengan air. Rebus kesemua bahan tadi sehingga mendidih. Dalam keadaan masih panas(suam), minum air rebusan tersebut. Amalkan setiap hari.
  • Minumlah air rebusan daun pegaga setiap hari. Selain daripada direbus, daun pegaga juga boleh dibuat ulam. Makanlah bersama garam dan lada hitam yang ditumbuk halus.


No comments:

Post a Comment