Tuesday, March 6, 2018

PETUA MELEGAKAN BATUK & SELESEMA


Selesema (juga dikenali sebagai radang hidung dan farinks, nasofaringitis, rinofaringitis, koriza akut, atau juga pilek atau songsering di sesetengah tempat) ialah suatu penyakit berjangkit virus bagi salur pernafasan atas yang terutamanya menjejaskan hidung. Gejala termasuk pembatukan, sakit kerongkong, hidung berhingus, bersin, dan demam yang biasanya beransur hilang dalam tujuh hingga sepuluh hari, dengan sesetengah gejala berlanjutan sehingga tiga minggu. Melebihi 200 strain virus terlibat dalam sebab selesema; rinovirus ialah yang paling am.

PETUA MELEGAKAN BATUK &  SELESEMA

Bagaimana melegakan batuk dan selsema untuk bayi dan kanak-kanak?


1. Minyak masak
Ini petua menghilangkan batuk, bukan petua dapur! Walaupun minyak masak selalu digunakan di dapur, ia juga boleh digunakan apabila anak batuk dan selsema. Sapukan minyak masak yang belum digunakan di batang hidung dan dada bayi bagi melegakan batuk dan hidung tersumbat.

2. Daun kaduk
Ramas daun kaduk dengan kapur dan sedikit air. Sapu di dada dan belakang bayi. Untuk yang duduk bandar, dan mahu praktikkan petua menghilangkan batuk tradisional ini, cubalah kenal-kenal dengan pokok herba.

3. Spray hidung
Spray hidung ini boleh didapati di farmasi dan juga klinik. Spray ini membantu anak mengeluarkan hingus kerana mereka tidak pandai mengeluarkan hingus mereka sendiri. Untuk lebih daring, sedutlah hingus anak sendiri dengan mulut!

4. Minyak bawang putih
Petua menghilangkan batuk ini menggunakan bawang putih lagi, tetapi kali ini dibakar. Caranya, cuma bakar bawang putih. Tumbuk atau lenyek bawang putih tersebut.
Campurkan dengan minyak telon atau minyak masak yang belum digunakan. Sapu di dada anak untuk melegakan pernafasan.

5. Urutan bayi
Petua menghilangkan batuk yang terakhir ialah cuba jadikan urutan bayi sebagai rutin setiap kali selepas mandi. Kajian menunjukkan bahawa urutan bayi mampu memberikan keselesaan kepada bayi. Bayi yang selalu diurut juga sangat mudah dijaga kerana jarang meragam. Tapi harus diingat, jangan mengurut bayi ketika dia menangis.





No comments:

Post a Comment