Sunday, March 4, 2018

CARA MENGHILANGKAN LEMAK DI DAGU.

Selain melakukan diet untuk menurunkan berat badan anda, menghilangkan dagu berlapis atau double chin boleh dilakukan dengan cara-cara mudah di bawah ini:


OLAHRAGA RINGAN.
Ada beberapa gerakan yang boleh dilakukan untuk menghilangkan double chin :

1. Berdiri tegak dengan kepala terangkat seperti gerakan sedang mendongak ke atas sampai dagu ikut terangkat. Kemudian buat gerakan bibir seperti ingin mencium sampai terasa otot pipi dan dagu tertarik, tahan selama 10 saat. Kemudian kembali ke posisi tegak, Ulang 10 kali.

2. Berdiri tegak kemudian tundukkan kepala, kemudian putar ikut arah jam hingga posisi mendongak. kembali lagi ke posisi menunduk. Kemudian ulangi 10 kali ikut arah jarum jam dan 10 kali untuk arah lawan jam.

3. Berdiri tegak dan satukan gigi rapat-rapat, kemudian anda tarik bibir seperti gerakan tersenyum (pastikan gigi kelihatan). Lakukan sampai kita merasa otot rahang dan dagu tertarik. Tahan aksi ini selama 10 saat, kemudian relaks. Ulang sampai 10 kali.


MENGUNYAH GULA2 GETAH.
Gerakan mengunyah gula-gula getah boleh membuatkan otot rahang dan dagu bekerja lebih keras. Pastikan kita memilih gula-gula getah tanpa gigi.


MENGUAP.
Menguap berlaku ketika kita merasa mengantuk. Ketika menguap, otot mulut, otot dagu, dan leher akan tertarik sehingga mampu membakar lemak di pipi dan dagu.

Oleh itu, tidak salah apabila anda melakukan gerakan menguap meskipun  tidak mengantuk.

MENGURUT DAGU.
Melakukan urutan lembut yang harian dilakukan setiap hari boleh membuatkan wajah lebih anjal. Proses urutan dimulai dari ujung leher menuju dagu sampai ke rahang.

Ketika anda mula mengurut bahagian bawah dagu yang berlemak, maka halakan urutan ke luar dengan gerakan searah.

MEMANFAATKAN BOLA TENIS.
Letakkan bola tenis di antara dagu dan leher. Kemudian kepit sekuat tenaga menggunakan dagu selama 10 saat, kemudian kendurkan selama 5 saat. Ulang 10 kali.




No comments:

Post a Comment