Friday, November 27, 2020

PETUA MUDAH CAIRKAN DAGING BEKU

Makanan beku adalah makanan yang dibekukan dengan tujuan untuk mengawetkan makanan hingga siap dimakan. Sejak zaman dahulu, petani, nelayan, dan pemburu telah mengawetkan hasil usaha mereka di bangunan yang tidak terhangatkan ketika musim dingin. Pembekuan memperlambat dekomposisi dengan mengubah kadar air yang tersisa menjadi es dan menghambat pertumbuhan sebagian besar spesies bakteri.

Pada dasarnya terdapat dua jenis proses pembekuan makanan, yaitu secara mekanik dan secara kriogenik (flash freezing). Kinetika pembekuan berperan penting dalam menentukan kualitas makanan yang dibekukan. Pembekuan yang cepat menyebabkan partikel air di dalam makanan yang membeku membentuk partikel es berukuran kecil. Pembekuan yang lambat cenderung menghasilkan partikel es berukuran besar sehingga merusak tekstur bagian dalam makanan. Pembekuan kriogenik saat ini merupakan teknologi pembekuan tercepat karena penggunaan nitrogen cair.Secara umum perkembangan teknologi pembekuan menuju kepada proses pembekuan yang lebih cepat dan efisien secara energi dan biaya. 

Daging merupakan antara makanan yang boleh di beku sejukan. Tapi bagaimanakah cara anda untuk mencairkan daging beku dengan kadar yang cepat berbanding sebelum ini : 


PETUA CAIRKAN DAGING BEKU

Apa yang mudah sangat ? Mudahnya ialah korang cuma perlukan periuk dan air sahaja.

  • First, korang perlu sediakan dua periuk jenis logam.
  • Selepas itu, korang terbalikkan periuk pertama, letakkan daging atas periuk. 
  • Kemudian, letakkan periuk satu lagi diatasnya. Masukkan air dalam periuk . Biarkan sampai daging cair.
  • Insha Allah, daging akan cair dalam masa 5-10 minit.
  • Nak lagi cepat, letak kat tempat panas supaya periuk cepat panas .  Maka daging pun cepat cair gitu.

.

No comments:

Post a Comment