Friday, November 27, 2020

KHASIAT BAWANG PUTIH LANANG / TUNGGAL

Bawang putih (Allium sativum) merupakan sejenis tumbuhan dari genus bawang sama seperti bawang besar, bawang merah, bawang perai, dan kucai. Bawang putih telah ditanam dan digunakan oleh manusia sejak beribu tahun dahulu dalam perubatan dan masakan. Bawang putih mempunyai daun yang panjang dan bebawang yang berada dalam tanah yang cetek. Berbeza dengan bawang besar yang mempunyai sebiji bebawang, bawang putih dibentuk dari beberapa ulas bebawang yang membentuk sebiji bawang.

Bawang putih dipercayai berasal dari tengah pergunungan Asia iaitu di Tajikstan, Turkmenia, Uzbekistan dan utara Iran, Afghanistan dan Pakistan.Ia berasal dari tumbuhan liar yang kemudiannya dibiakbakakan.


Keberkesanan bawang putih tunggal /bawang lanang (Solo Garlic /Single Clover)

Bawang putih sangat popular di kalangan masyarakat untuk rawatan pelbagai jenis penyakit. Akan tetapi bawang putih tunggal / bawang lanang (alium sativum linn) mempunyai khasiat 7x lebih hebat daripada bawang biasa.

Kandungan kimia semulajadi Bawang Lanang dan faedahnya:

  • Minyak pati mempunyai ciri-ciri anti-bakteria dan anti-septik. Aroma yang tersendiri dipanggil alicine. Mengeluarkan bahan dalam tubuh boleh merosakkan protein kuman, maka kuman akan mati. Bawang putih lanang adalah bahan anti biotik semula jadi yang kuat, walaupun kekuatannya adalah 15 kali lebih tinggi daripada penisilin anti-biotik. Alisin mempunyai spektrum luas, artinya disamping membunuh kuman penyakit juga boleh melicinkan, mencairkan dan melancarkan darah beku.
  • Aduan hipertensi, kolesterol, migrain, strok, boleh disembuhkan dengan bawang putih tunggal. Scordinin dalam satu bawang putih meningkatkan imuniti dan stamina. Bahan-bahan salai merangsang pertumbuhan dan perkembangan badan. Silenium, enzim antioksidan yang menghalang dan membaiki sel-sel badan yang rosak. Sinergi dari empat bahan antara menghapus, scordiin, saltifine dan salenium menyembuhkan pelbagai penyakit.

Penyakit yang boleh disembuhkan:

Selsema / flu, batuk, asma, darah tinggi, kolesterol, jantung, strok, migran, kanser, flu, kembung, sembelit, sariawan, lemah syahwat, meningkatkan stamina, disentri, ulser perut, ashma, batuk kering, broncitis, kencing manis, melicinkan darah, kanser usus, pegal linu, jerawat, sakit gigi, batuk kokol, kecacingan, mati pucuk, jangkitan saluran kencing, Monilia dan keputihan, buasir / hemoroid, sakit sendi, menormalkan berat badan, melancarkan pencernaan, memperbaiki saraf otak, mengurangkan rasa sakit ketika haid, menghilangkan cecair serous di dalam rongga perut, meningkatkan daya tahan, mencegah meningitis.


Cara Memproses Bawang Putih Lanang:

  • Bawang putih lanang dikupas kulit luar
  • Kemudian dibasuh secukupnya
  • Sediakan botol atau balang di mana ada mempunyai madu .
  • Peram sekurang-kurangnya 2 minggu. Semakin lama semakin baik kerana rasa "rapuh" bersih menjadi hilang
  • Boleh juga dimakan terus selepas dikopek. Hanya celupkan dgn sedikit madu dan makan pgi sebelum sarapan. 
  • Boleh diamalkan 2 kali sehari

Badan anda akan berpeluh-peluh selepas mengambil bawang ini. Insya allah dalam masa terdekat anda akan dapat lihat perubahan kesihatan anda.

No comments:

Post a Comment