Saturday, November 28, 2020

LOBAK MERAH DAN KHASIAT UNTUK KESIHATAN

Lobak merah (Daucus carota subsp. sativus) merupakan sejenis tumbuhan yang menyimpan makanannya dalam umbi. Ia digunakan oleh manusia sebagai makanan. Warnanya jingga, namun warna ungu, merah, putih dan kuning juga wujud. Teksturnya rangup ketika segar

Lobak merah nie baik untuk mata, kulit, tulang, hati dan otot. Lobak nie pun bagus untuk bersihkan darah, bantu sistem pencernaan dan anti gas perut. Lain lain khasiat lobak merah adalah seperti berikut :

1. Sebagai tonik

Makan lobak merah mentah atau minum jus secara konsisten dapat jadi tonik yang terbaik untuk mata dan kulit. Lobak jugak boleh pertahankan kesihatan yang baik.


2. Masalah mata

Minum jus lobak merah boleh memperbaiki kemampuan penglihatan. Makan dan minum jus lobak merah setiap hari dapat mengubati rabun tau.


3. Sakit kepala

Minum jus campuran lobak merah, ubi bit, dan timun. Campuran jus nie mampu kurangkan sakit kepala.


4. Batu karang

Minum 1 gelas jus lobak merah, ubi bit, dan timun dalam sukatan yang sama. Campuran nie dapat hancurkan dan keluarkan batu karang daripada tubuh.


5. Reumatisme

Minum jus lobak merah yang dicampurkan ubi bit secara konsisten dapat berikan kelegaan daripada reumatisme


6. Masalah kulit

Minum jus lobak secara konsisten dapat sembuhkan jerawat, kulit kering, gatal gatal dan darah kotor. Kulit pun akan jadi cantik jea.


7. Gangguan perut

Minum jus campuran lobak merah dan bayam setiap kali lepas makan dapat bantu hilangkan sembelit. Makan lobak segar atau minum jus lobak secara konsisten akan sembuhkan cirit birit, yang disebabkan pencernaan yang kronik dan kurangkan ketidakselesaan kulit.


8. Masalah pundi kencing

Minum jus lobak merah 2x sehari dapat jaga saluran pundi kencing supaya tidak kotor atau tersumbat.


No comments:

Post a Comment