Thursday, November 26, 2020

KHASIAT KUCAI UNTUK KESIHATAN

Kucai (Tulisan Jawi:كوچاي) adalah dari gugusan tanaman bawang yang sesuai untuk ditanam untuk tujuan hiasan (ia berbunga) dan sebagai sayuran. Tanaman ini mengambil sedikit ruang dan boleh dimakan keseluruhanya (dari pucuk sampai bawangnya). Jika bunganya tak dicantas ia sesuai untuk dijadikan hiasan pinggan dengan bunganya yang berwarna ungu. Variasi kucai yang popular adalah Kucai Cina yang mempunyai haruman seakan bawang putih pada daunnya. Bunganya pula berwarna putih.

Kucai boleh hidup di atas banyak jenis tanah. Terbaiknya adalah di atas tanah yang agak dalam dan dipenuhi dengan kompos dan bahan organik. Kucai tidak perlu banyak dibaja semasa pembesarannya, sekiranya tanah tadi mempunyai bahan kompos dan organik yang baik.

Kucai boleh hidup di bawah panas matahari ataupun di teduhan. Jika kemarau sedikit-sedikit juga tidak mengapa kerana bawangnya masih ada. Sama seperti bawang, kucai ada akar berbawang dan daun. Bawang tersebut boleh bercambah dengan cepat sehingga beberapa tahun dan ini cara yang terbaik untuk menyemai kucai. Selain itu, kucai juga boleh ditanam dari bijinya.Kucai adalah tumbuhan saka (perennial). Ia boleh terus hidup hingga beberapa tahun sekiranya keadaan pertumbuhannya dijagai.

 KHASIAT KUCAI/ chives

  • Chives atau kucai mengandungi sebatian pemakanan yang penting untuk kesihatan tulang dan saraf dan boleh membantu mencegah osteoporosis dan penyakit Alzheimer. 
  • Kucai juga mempunyai jumlah yang luar biasa dgn vitamin A dan lain-lain antioksidan seperti karotin dan lutein yang membantu untuk melindungi badan daripada pelbagai jenis kanser. 
  • Chives mengandungi sebatian dipanggil allicin yang mempunyai ciri-ciri anti-bakteria, anti-virus, dan anti-kulat. Sebatian Allicin juga  berkeupayaan untuk membantu mengurangkan kolesterol, tekanan darah yang lebih rendah, dan membantu untuk mengurangkan risiko penyakit koronari arteri, penyakit vaskular periferal, dan strok. 
  • Chives juga mengandungi Sulfur sama seperti spesis bawang yang  berkebolehan sebagai antiseptik kuat tanpa sebarang kesan sampingan dan kecenderungan membimbangkan terhadap bahan kimia. 
  • Chives juga dikenali untuk membantu membina sistem pertahanan badan, penapaian usus, dan merangsang fungsi pencernaan perut dan fungsi hati. 
  • Chives/kucai sangat bermanfaat bagi mereka yang mengalami keradangan dan autoimun gangguan seperti fibromyalgia, radang kandung lendir, keletihan kronik, isu-isu adrenal, kayap, Epstein Barr virus dan gayat. 
  • Chives juga sumber terbaik asid folik yang penting untuk wanita sebelum dan semasa mengandung. Chives mudah ditanam di dalam bangunan atau di luar dan adalah tanaman yang mudah dijaga, sumber makanan penambah rasa dan sihat untuk mana-mana salad, cucur tepung, guacamole, kentang, nasi, sup, atau hidangan sayur-sayuran.


.

No comments:

Post a Comment