Thursday, November 26, 2020

AKAR MANIS DAN KHASIAT PERUBATAN

Akar manis (bahasa Inggeris U.K: liquorice, A.S.: licorice)adalah tumbuhan saka kekacang spesies Glycyrrhiza glabra yang bertaburan di kawasan Eropah Selatan dan seberapa wilayah Asia seperti India; akar ia diperolehi mempunyai rasa manis dan beraroma tersendiri yang boleh dibuat gula-gula atau pemanis, terutama dalam masakan beberapa negara-negara Eropah dan Timur Tengah. Ia tiada kaitan dengan bunga, bintang bunga, atau adas, yang merupakan sumber yang sama perasa sebatian Ekstrak akar ia digunakan dalam ubat-ubatan herba tradisional. Penggunaan pati ini secara berlebihan khususnya asid glisirizinik yang terkandung dalamnya (lebih dari 2 mg/kg/hari tulen) boleh menyebabkan kesan buruk, seperti hipokalemia, peningkatan tekanan darah, dan kelemahan otot

KHASIAT AKAR MANIS

  1. Akar manis adalah sejenis tanaman kacang-kacangan. Tanaman ini dalam bahasa yunani kuno dinamakan “ Liquorice” ini dikatakan berasal dari eropa bahagian selatan dan sebahagian asia.  Manfaat akar manis boleh dikomersialkan dalam dunia kulineri maupun pengubatan herba.
  2. Manfaat akar manis dilakukan dengan mencampurkan langsung akar manis kedalam masakan atau dengan cara mengambil ekstrak dari bahagian akar. Caranya ialah dengan merebus akar dari tanaman akar manis lalu menguapkan airnya dari 7 cawan air kepada 2 atau 3 cawan air. 
  3. Bahagian akar mengandung zat yang disebut Glycyrrhizin, Ciri khas dari zat ini iaitu memiliki rasa manis, Dimana tingkat kemanisannya dikatakan 50 x lebih manis dari gula. Jadi, manfaat Akar manis sebagai tanaman ubat iaitu untuk mengurangi kadar gula dalam darah. 
  4. Max Planck ( institute Berlin Jerman) menemukan bahawa akar manis mengandung zat anti diabetes, zat ini dinamakan amorfrutin.  Selain itu, zat ini juga ternyata memiliki fungsi anti inflamasi dan dapat diterima dgn sangat baik oleh tubuh manusia. 
  5. Akar manis ini banyak digunakan pada pengubatan herbal china, dan terkenal manfaatnya dalam tanaman herba sebagai sirap utk menghilangkan kepahitan ubat. Selain itu akar manis juga bermanfaat untuk Anti kolestrol, Bronkhitis, Batuk dan Mulas.

 

No comments:

Post a Comment