Sunday, February 18, 2018

PUNCA BAYI TERSEDAK SUSU




Tersedak adalah tersumbatnya trakea seseorang oleh benda asing, muntah, darah, atau cairan lain. Tersedak merupakan keadaan darurat medis.

Pertolongan pertama untuk tersedak adalah menghubungi rumah sakit atau puskesmas setempat menggunakan nomor telepon darurat, lalu membebaskan obstruksi saluran napas menggunakan perasat Heimlich dan/atau pernapasan buatan. Intubasi adalah prosedur medis lanjutan yang diindikasikan untuk tersedak, yang dapat dilakukan oleh paramedis dalam bidang ini.

Kes berkaitan insiden bayi tersedak susu adalah salah satu insiden yang kita kerap dengar di dalam media-media utama dan juga media sosial. Hal ini perlu diambil perhatian oleh ibubapa kerana insiden tersedak susu ini mungkin akan meragut nyawa anak anda yang masih kecil. Jadi, amat penting untuk anda mengetahui kenapa berlakunya situasi tersedak susu ini dan cara untuk mengetahui dan mengelak kejadian yang tidak diinginkan.

TERSEDAK SUSU?
Bila ada audit kematian, antara sebab kematian bawah 5 tahun risiko yang utama adalah tersedak susu. Biasa bermula dengan regurgitasi dan masuk ke saluran nafas hingga tersedak. Perkara ini berulang dan terus berulang. Bukan ibubapa orang kampung atau yang tidak berpendidikan.


Kita memiliki LES : pencerut esofagus ( saluran makanan ) yang mengawal supaya makanan atau minuman, yang masuk ke perut, tidak berpatah balik ke saluran atas kemudian termasuk ke saluran nafas. Malangnya, pada bayi terutama pada bawah 1 tahun, LES itu tak mencerut total (kuat). Ia merupakan risiko utama tersedak susu, walau sudah disedawakan.


FAKTOR PALING SERING PENYEBAB TERSEDAK LAIN ADALAH:

1. Pemberian susu berlebihan, atau makanan.

2. Perut yang banyak angin ( pemakaian botol)
Secara umum, perut berukuran kecil, lebih kurang segenggam ke dua genggam tuan punya badan. Jadi, bayangkan berapa ramai yang overfeeding anak masing masing, apatah lagi di pusat asuhan. Lihat tabel di bawah. Bayi atau anak anak yang menangis, bukan selamanya lapar dan nak susu.

No comments:

Post a Comment