Sunday, February 18, 2018

TIP PENJAGAAN BABY




1. Selepas bayi balik dari Hospital. Esok pagi2 mandikan bayi anda dan selepas mandi urut lah badan bayi anda dengan kasih sayang. Meniarapkan baby urut pelan2 mengala turun dengan lembut. Terlentang pula kan badan nya, urut pula dada dan tangan kaki bayi anda. Pusat nya belum gugur bubuh lah spirit pakai lah kapas dan ke perut bayi anda, Ubat pusat yang doctor bagi pada anda.

2. Tuamkan perut baby selepas pusat nya gugur.

3. Kalau baby lelaki tuamkan telor nya gan lada hitan yg di bungkus .

4. Kalau baby kena kuning jangan jemor terus ke matahari. Hanya cahaya matahari saja, buka baju nya dan kenakan cahaya saja melalui tingkap yang betutup. Cahaya sahaja dari luar.

5. Bayi anda kalau yang kuat kuning nya mandikan dengan bunga matahari, Beli di kedai cina sense. Mandi kan bayi anda banyak2 kali dan jangan putus asa, in shaa allah baik.

6. Bayi selalu lah urut badan dia supaya tak mudah kena demam. Zaman dahulu ambil jerangau anda gigit2kan sampai hancur bubuh kan ke atas ubun2 bayi supaya bayi tak mudah kena pening kepala cepat ubun2 nya keras dan juga satu lagi supaya bayi tidak di ganggu benda habis.

7. Bayi perempuan selalu lah pakaikan barut perut nya sampai umur6 bulan supaya cantik bentuk pinggang bayi perempuan nanti. Kena lah bentuk dari kecil jadi apabila anak anada besar nanti bentuk badan anak anda akan cantek. Sebab sudah di bentuk dari .kecil. kalau anda rajin kalau anda mahukan ponggong anak anda cantik dan ternaik, urutlah punggong anak anda menhala Naik supaya ponggong aak anda nnti nampak macam ternaik Dan cantek. Dari bayi apasaja Kita nak bentukkan dia akan terikut yang pasti anda rajin. Buat sampaikan selamat 5 atau 6 bulan. In shaa allah.



Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment