Monday, February 19, 2018

CARA MELETAKKAN IKLAN ADSENSE DALAM MOBILE DEVICE



Kita sering mencari kaedah bagaimana cara untuk mendapatkan klik iklan yang banyak di Blog. Kita sering memberi tumpuan pada
Iklan di paparan blog di Komputer kita dan melupakan peranan yang dimainkan oleh iklan melalui penggunaan hand phone anda.

Adakah anda tahu bahawa teknologi sekarang melalui handphone telah menyebabkan ramai membuka blog hanya menggunakan Hp Sahaja.

Bagaimana cara menampilkan iklan adsense pada versi template seluler atau mobile@Handphone?

kita hanya perlu menambahkan atribut mobile='yes', mobile='no' atau mobile='only' pada widget yang ingin kita jadikan tempat adsense di handphone anda.

Pertama kita harus mengetahui ID dari widget yang ingin kita tampilkan pada versi Mobile Device, pada contoh kali ini saya menggunakan widget dengan id HTML.

saya telah menggunakan iklan responsive pada widget tersebut, kerana dengan iklan responsive akan menyesuaikan dengan device yang dimiliki oleh user yang berkunjung ke blog kita.

Cara paling mudah mengetahui ID dari widget kita iaitu dengan masuk Dashboard - Tata Letak dan ke bagian Edit di salah satu widget hingga tampil seperti gambar dibawah ini:



Yang ditunjukkan pada panah itulah id dari widget yang akan kita tambahkan atribut agar tampil pada tampilan mobile Device. Dan selanjutnya kamu masuk ke bahagian edit html di Dashboard - Template - Edit HTML. Dan gunakan ctrl+f untuk memudahkan mencari widget yang kamu inginkan. Dalam contoh ini kurang lebih kode widgetnya seperti ini:


<b:widget id='HTML2' locked='false' title='' type='HTML'>





Dan tambahkan atribut mobile='yes'  seperti berikut:



<b:widget id='HTML2' locked='false' mobile='yes' title='' type='HTML'>






Gunakan mobile='yes' jika  ingin menampilkan widget dalam versi desktop maupun mobile ataupun seluler. Gunakan mobile='no' untuk tidak menampilkan widget pada versi seluler. Serta gunakan mobile='only' jika hanya ingin menampilkan widget tersebut dalam versi seluler dan tidak tampak pada versi desktop.

Seharusnya jika semua langkah telah sobat lakukan dengan betul maka versi Handphone akan menampilkan iklan seperti blog saya ini.

No comments:

Post a Comment