Thursday, February 15, 2018

TIPS RAWATAN ANAK KENA DEMAM PANAS



1. Apabila anak anda deman, Petua zaman dulu kala ambil asam jawa dan bubuh Cuba di gaulkan pekat2 dan bubuh lah atas ubun2 anak and supaya sejuk nya masuk ke dlm kepala. Sementara nak jumpa doctor. Apabila balik dari jumpa doctor bagi makan ubat dan jangan biarkan anak anda sendirian. Bagi lah anak anda minum air sebanyak mungkin.

2. Sentiasa lah di pupuk2 kan asam jawa campur cuka atas ubun2 selama setiap 10 mimit. Ambil putih telor dan bubuh lah atas perut anak anda, kalau dah kering kesat Dan bubuh lagi. Fungsi telor ni untok menarik panas dlm badan anak anda. In shaa Allah kalau kita usaha pasti akan cepat sembuh demam panas anak anda.


3. Ambil bawang putih di titik masukkan ke dalam setokin Dan sarung ke kaki anak anda, bawang putih yang di tititk tadi bubuh lah di tapak kaki anak anda suaya bawang putih tadi menyerap panas melalu tapak kaki. In Shaa Allah cuba lah tip yang mama g kasi ni, sampaikan badan anak anda terasa sejuk dan juga sampai kepala nya sejuk.


4. Bagi anak anda minum banyak air, Supaya dia akan terkecing2, Sebab nak membuangkan panas dalam badan anak anda. Sentiasa jeramkan kepala anak anda dengan air campur ais. Jangan biarkan kepala nya tidak bubuh apa2, jikalau terlampau panas anak anda bolih tertarik akan menjadi sawan tertarik. Hindarkan lah sebelum terjadi. Insyaa allah cuba lah panduan ni.



5. Lagi satu tip. Kalau anak anda demam urut lah badan dia. Urut meniarapkan dia dulu urut menhala menurun buat 1 badan. mata nya menghala menurun dan urut tapak kaki dia dengan minyak panas dah juga keseluruh bdn dia . Urut lah menghala menurun supaya saraf dia tak tertarik n kejang. Insyaa allah.


6.In shaa allah buat lah tip yang mama g kasi ini. Cepat panas nya akan turun sebab asam jawa memang nya until menyejukkan badan yang panas. Dan bawang putih juga bagus until menarikkan panas melalu telapak kaki. In shaa Allah akan baik cepat anak anda.


7.asam jawa campur sama cuka memang sangat mujarab untuk demam panas. Ibu kena rajin apabila menjaga anak demam. Sentiasa bubuhkan air asam jawa di kepala anak anda, jangan biarkan kering. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment