Tuesday, November 14, 2017

PETUA TRADISIONAL MENGHILANGKAN PARUT

PARUT
Parut adalah area dari jaringan fibrosa (fibrosis) yang menggantikan kulit yang luka setelah cedera. Bekas luka adalah hasil dari proses biologis dari perbaikan luka pada kulit dan jaringan tubuh. Dengan demikian, jaringan parut adalah bagian dari proses penyembuhan alami. Kecuali lesi yang sangat kecil, setiap luka (misalnya, setelah kecelakaan, penyakit, atau operasi) Menghasilkan bekas luka. Kecuali beberapa hewan yang memiliki regenerasi  sempurna yang menumbuhkan kembali jaringan tanpa pembentukan parut.

PETUA TRADISIONAL MENGHILANGKAN PARUT

Petua adalah prinsip dengan amalan luas yang tidak terikat dengan tepat atau berguna untuk setiap keadaan. Ia mudah dipelajari dan senang untuk diaplikasikan bagi mengira atau mengingati beberapa nilai, atau untuk membuat beberapa penentuan. Apabila dibandingkan dengan kaedah heuristik, satu konsep bersamaan digunakan dalam wacana matematik, psikologi, dan sains komputer, khususnya dalam rekabentuk algoritma.

 


LEMON
Potong buah lemon kepada dua bahagian. Sapu pada parut sambil itu picit sedikit demi sedikit hingga keluar jusnya. Lemon berfungsi sebagai peluntur semula jadi, menjadikannya bahan efektif untuk menghilangkan sebarang kesan parut.

Untuk kesan lebih bagus, minum jus lemon tanpa gula dua kali sehari selama 15 hari.

 MINYAK ROSEHIP SEED

Titiskan sedikit minyak pada jari dan urut perlahan-lahan pada parut. Lakukan dua kali sehari. Minyak ini biasanya digunakan dalam industri kosmetik terutamanya krim penghilang parut.

KIUB AIS
Ambil kiub ais dan lakukan pada parut. Lakukan sekerap mungkin.

DAUN ALOE VERA
Potong daunnya dan picit sehingga keluar cairan. Ambil dan sapukan pada parut.

MADU
Letak sedikit madu pada parut dan urut perlahan-lahan. Biarkan kering baru dibilas.

SERBUK SANDALWOOD
Campurkan sedikit air mawar (rosewater) atau susu pada serbuk sandalwood dan sapukan pada parut perlahan-lahan. Biarkan selama sejam dan bilas dengan air sejuk.

KENTANG
Hiris kentang mentah dan sapukan pada parut.

MINYAK KELAPA
Sebaik sahaja luka kecil terus sembuh, cepat-cepat sapu minyak kelapa. Parut akan mudah hilang.

MINYAK ZAITUN
Titis sedikit minyak zaitun pada jari dan sapu di parut. Lakukan setiap hari untuk kesan yang segera.

TIMUN
Seperti kentang, hiris timun dan sapukan jusnya pada parut.

TOMATO
Hiris tomato dan tekap pada parut.

SODA BIKARBONAT


Ambil lima sudu soda bikarbonat dan campur sedikit air untuk jadikan pes. Sapu pada parut dan lakukan tiga kali seminggu.

No comments:

Post a Comment