Tuesday, November 14, 2017

PETUA ORANG LAMA ( MENGELAKKAN GULA DIMASUKI SEMUT, MENGHILANGKAN DEMAM CAMPAK, MELEGAKAN SELSEMA BAYI, MENGHILANGKAN PARUT LUKA)

PETUA

Petua adalah prinsip dengan amalan luas yang tidak terikat dengan tepat atau berguna untuk setiap keadaan. Ia mudah dipelajari dan senang untuk diaplikasikan bagi mengira atau mengingati beberapa nilai, atau untuk membuat beberapa penentuan. Apabila dibandingkan dengan kaedah heuristik, satu konsep bersamaan digunakan dalam wacana matematik, psikologi, dan sains komputer, khususnya dalam rekabentuk algoritma.


PETUA ORANG LAMA

RAWATAN JIKA TERKENA MINYAK ATAU AIR PANAS
Ambil sedikit kicap dan garam halus. Kemudian sapukan kedua-dua bahan tadi di tempat yg terkena minyak atau air panas. Sebelum itu berselawatlah keatas Nabi S.A.W sebanyak 3 kali.

MENGELAKKAN GULA DIMASUKI SEMUT
Masukkan kulit kayu manis ke dalam bekas simpanan gula. Insyaallah semut akan lari.

MENGHILANGKAN DEMAM CAMPAK
Caranya sebelum merebak keseluruh badan, pesakit itu hendaklah diberi minum air kelapa dan kemudian mandikan dengan air kelapa itu (boleh dicampur dengan air).

MELEGAKAN SELSEMA BAYI
Ambil sebiji kunyit, patahkan, potong atau tumbuk. Kemudian sapukan pada batang hidung bayi anda. Insyaallah jika selalu diamalkan, hidung bayi anda tidak akan tersumbat dan dia akan tidur nyenyak.

MENGHILANGKAN PARUT LUKA

Bekas parut yang berwarna hitam selalu mengganggu penampilan kita. Usahlah bimbang, ada cara untuk menghilangkannya. Ambil sebiji ubi kentang dan kukus dan apabila sudah masak, lumatkan hingga halus dan tempelkan pada parut tersebut. Biarkan hingga kering dan bekas parut itu akan hilang dengan sendirinya. Amalkan sehingga kesan parut hilang.

No comments:

Post a Comment