Wednesday, November 15, 2017

JENIS JENIS KANSER ANDA PERLU TAHU

KANSER

Barah adalah sekumpulan penyakit yang melibatkan tidak normal pertumbuhan sel dengan potensi untuk menyerang atau merebak ke bahagian badan yang lain. Tidak semua tumor kanker; tumor benigna tidak merebak ke bahagian badan yang lain.Mungkin tanda-tanda termasuk sekaligus, pendarahan yang tidak normal, berpanjangan batuk, yang tidak dapat dijelaskan kehilangan berat badan dan perubahan dalam buang air besar.Ketika tanda-tanda ini mungkin menunjukkan kanser, mereka mungkin telah penyebab lain.Lebih dari 100 kanser memberi kesan kepada manusia.

Tembakau gunakan adalah penyebab tentang 22% kematian akibat kanser. Lagi 10% adalah kerana kegemukan, miskin diet, kekurangan aktivitas fisik dan minum alkohol. faktor Lain termasuk tertentu jangkitan, paparan radiasi pengionan dan pencemaran sekitar.Dalam membangun dunia hampir 20% kanser yang disebabkan oleh infeksi seperti hepatitis B, hepatitis C dan manusia papillomavirus (wanita sel-sel).Ini faktor bertindak, sekurang-kurangnya sebahagiannya, dengan mengubah gen sel.Biasanya banyak perubahan genetik yang diperlukan sebelum kanser terjadi.kira-Kira 5-10 kanser kerana diwarisi kecacatan genetik dari orang tua.[7] Kanser boleh dikesan oleh tertentu tanda-tanda atau ujian saringan.[1] Ia kemudian biasanya lagi yang diselidiki oleh perubatan pengimejan dan disahkan oleh biopsy

JENIS JENIS KANSER ANDA PERLU TAHU


KANSER PANGKAL RAHIM
Sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa,  sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

KANSER PAYUDARA
Bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairanberdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit dibuah dada.

KANSER USUS BESAR
Perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan,sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.


KANSER PARU-PARU
Batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafastermengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

KANSER PERUT
Hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaanyg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.
                                                        
KANSER LIMPA
Sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turunberat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.
      
KANSER OVARI
Haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen,sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadilebih mendalam.


KANSER OTAK
Sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemahatau lumpuh, pening / pitam, pelupa, perubahan personaliti.

                                                             
KANSER DARAH (LEUKIMIA)Letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).


     
KANSER TEKAK

Suara garau / serak, ada ketumbuhan di tekak, sukarmenelan dan kelenjar membengkak di leher.

No comments:

Post a Comment