Tuesday, November 14, 2017

PETUA MERAWAT SAKIT GIGI

SAKIT GIGI

Sakit gigi yaitu rasa nyeri pada gigi. Sakit gigi disebabkan oleh berbagai masalah pada gigi dan rahang, seperti karies gigi, gingivitis atau penyakit rahang, dan masih banyak lagi. Sakit gigi juga merupakan gejala penyakit jantung, seperti angina. Sakit gigi dapat mengakibatkan penyakit jantung dan stroke. Setidaknya, sakit gigi dapat menyebabkan kepala pusing dan tidak nyenyak tidur.

Sakit gigi biasanya merujuk kepada rasa sakit di sekitar gigi atau rahang terutama sebagai akibat dari kondisi gigi. Dalam banyak kasus, sakit gigi disebabkan oleh masalah gigi, seperti rongga gigi, gigi retak, suatu akar gigi terekspos, atau penyakit gusi. Namun, gangguan dari (bersama Temporo-mandibula) sendi rahang juga dapat menyebabkan sakit yang disebut sebagai "sakit gigi". Tingkat keparahan sakit gigi dapat berkisar dari ringan hingga kronis, tajam dan menyiksa. Rasa sakit dapat diperburuk oleh mengunyah atau dingin atau panas. Sebuah ujian lisan menyeluruh, yang mencakup gigi X-ray, dapat membantu menentukan apakah sakit gigi datang dari masalah gigi atau rahang dan penyebabnya.


 

Masalah sakit Gigi sering mengganggu hidup kita terutama pada waktu malam. Berikut adalah petua mengurangkan dan melegahkan sakit gigi. Untuk pulih sepenuhnya adalah dinasihatkan cabut je gigi tu.Apapun kita berusaha.

BUNGA CENGKIH
Masukan bunga cengkih yang telah ditumbuk halus ke dalam gigi yang berlubang. Insyallah akan berkurangan sakit gigi tersebut.

BERKUMUR KUMUR DENGAN AIR GARAM
Berkumur kumurlah dengan air garam yang telah dilarutkan ke dalam air suam. Lagi masin lagi elok. Insyallah apa pun sebelum berkumur niat pada yang Esa adalah yang lebih penting untuk menyembuhkan sakit gigi tersebut.

GAMBIR SIRIH
Sifat pedas dan seolah olah bunga cengkih juga menjadikan Gambir sebagai pilihan saya untuk merawat gigi sakit. Hancurkan gambir dan masukan ke dalam lubang gigi yang sakit.Jangan letak banyak kerana Gambir akan menyebabkan bibir kita rasa kebas.

MINYAK GAMAT
Minyak gamat boleh juga digunakan untuk merawat gigi sakit Cuma dari segi kekuatan rawatan agak perlahan sedikit tetapi untuk sakit gigi yang ringan, bolehlah menggunakan ubat gamat.

BAWANG PUTIH
 Bawang putih diketahui boleh mengubati banyak penyakit seperti asma dan lain lain penyakit. Gigi juga boleh dirawat. Hiris bawang putih atau hancurkan dan letak pada gigi yang sakit.

KAPUR SIRIH
Kapur sirih dikenali sebagai kembar gigi kerana mengandungi kandungan yang sama dengan pembentukan gigi. Ada yang menggunakan Kapur sirih untuk merawat sakit gigi. Letak kapur pada gigi yang sakit.

LIDAH BUAYA
Ambil isi lidah buaya dan letakkan pada tempat yang sakit.  Saya tak pernah cuba tetapi ramai kata ia boleh mengubati gigi sakit dengan meletakkan lendir atau isi lidah buaya pada gigiyang sakit tadi.

DAUN SERAI
Ambil daun serai dan tumbukkan hingga hancur. Masukkan ke dalam air hangat dan tambah sedikit garam. Air serai ini hendaklah digunakan sebagai bahan kumur.

ASAM JAWA

Asam jawa digoreng beberapa minit. Kemudian bakar sedikit garam kasar di dalam daun pisang. Tumbuk kesemua bahan ini sehingga halus. Kemudian tampalkan pada gigi yang sakit.

No comments:

Post a Comment