Wednesday, November 15, 2017

CARA MERAWAT RAMBUT KERING DAN MENGEMBANG

RAMBUT

Rambut merupakan anggota badan yang terletak di atas kepala. Lazimnya rambut berwarna hitam. Namun sesetengah orang rambutnya berwarna perang terutamanya pada mereka yang tinggal di Barat.


CARA MERAWAT RAMBUT KERING DAN MENGEMBANG



JANGAN MENGGUNAKAN SHAMPO SECARA BERLEBIHAN
Penggunaan shampo ketika memicit kepala merupakan penyebab utama rambut menjadi kering. Tentu tidak mendatangkan masalah jika memakai shampo 2 hingga 3 hari sekali namun, jika anda memicit dengan shampo setiap hari ianya boleh menghilangkan minyak semulajadi yang terdapat di kulit kepala anda. Tidak betul juga jika anda memakai shampoo sebulan sekali. Cara merawat rambut kering dan mengembang yang betul adalah keramas dengan shampo paling tidak 3 hari sekali untuk merangsang kelenjar minyak pada kulit kepala.


SAYANGI RAMBUT KERING ANDA
Jenis rambut kering lebih mudah putus, bercabang atau mengembang. Cara merawat rambut kering dan mengembang harus lembut ketika memicit kulit kepala. Hindari menggosok atau menggaru kulit kepala dengan menggunakan kuku jari atau pun menarik rambut anda dengan keras dan kuat. Hal ini bertujuan untuk menghindari rambut anda daripada cepat putus serta mencegah berlakunya iritasi pada kulit kepala.


TIPS MENYIKAT RAMBUT YANG BETUL
Tahukah anda, menyisir atau menyikat rambut ketika masih basah boleh menyebabkan kekeringan dan kerosakan rambut? Keadaan rambut yang masih basah dan kemudiannya terus disisir atau disikat akan mudah rapuh dan patah.

Tunggulah sehingga rambut anda benar-benar kering atau boleh memakai tuala untuk mengelap dan mengeringkan rambut secara perlahan-lahan. Pilihlah juga berus, sisir atau sikat rambut yang lembut, terutama yang memiliki karet di hujungnya. Jangan menggunakan sisir atau sikat yang mempunyai gigi yang rapat jika kamu memiliki rambut yang keriting dan mengembang. Sisir dan sikat juga berpengaruh dalam penghasilan sebum rambut dan juga pelancaran peredaran darah di kulit kepala. Gunakanlah sisir atau sikat yang bergigi lebar dengan hujung tumpul untuk rambut jenis ini.


MEMILIH KONDISIONER YANG SESUAI
Cara merawat rambut kering dan mengembang dengan menggunakan kondisioner adalah memilih kondisioner rambut yang tidak mengandungi alkohol. Hal ini kerana kandungan alkohol yang ada di dalamnya dapat membuatkan rambut semakin kering dan mengembang.


BIARKAN RAMBUT TERURAI KETIKA TIDUR
Jika anda suka memakai pengikat rambut, lepaskanlah ketika akan mahu tidur. Tujuannya adalah untuk membuatkan rambut terurai sehingga mencegah ianya mengembang. Selain itu tabiat itu juga membuatkan akar rambut anda bebas bernafas. Selain menyebabkan rambut anda kering dan mengembang, mengikat rambut ketika tidur juga boleh membuatkan rambut anda menjadi kusut dan rapuh.


MANFAATKAN KHASIAT SEMULAJADI LIMAU NIPIS
Buah limau nipis adalah berguna untuk membersihkan kotoran yang menempel pada kulit kepala anda serta membuat rambut sentiasa kelihatan sihat dan berkilau. Cara merawat rambut kering dan mengembang dengan menggunakan limau nipis sangat mudah. Anda hanya perlu memicit kulit kepala secara perlahan-lahan dengan menggunakan air perahan limau nipis. Biarkan sehingga 30 minit kemudian bilas dengan menggunakan air bersih.

PERHATIKAN ALAT PENATA RAMBUT

Terburu-buru dan ingin rambut cepat kering adalah alasan bagi setiap wanita untuk selalu menggunakan alat pengering rambut. Angin panas yang keluar daripada alat pengering rambut membuatkan rambut keriting semakin kering dan kusut. Gunakan tuala untuk mengeringkan rambut anda. Keringkan perlahan-lahan dengan cara menepuk-nepuk rambut yang masih basah menggunakan tuala. Jika anda ingin mengeringkan rambut anda dengan menggunakan alat pengering rambut, cukup sekadar untuk menghilangkan air yang menitis daripada rambut hingga rambut anda menjadi setengah kering. Anda boleh menggunakan alat pengering rambut untuk mengeringkan rambut namun ataurkan tahap kepanasannya dengan tidak terlalu panas. Anda juga perlu menghindari daripada menarik atau meregangkan rambut ketika terkena panas. Cara ini bertujuan untuk mencegah rambut darippada kering, mengembang dan bercabang.


JAGA RAMBUT TETAP LEMBAB
Seperti yang sudah dijelaskan sebelumnya, rambut yang kering adalah penyebab utama rambut menjadi mengembang. Salah satu cara paling ampuh untuk menjaga kelembaban rambut adalah dengan menggunakan kondisioner. Kondisioner sendiri berfungsi untuk melindungi rambut dan mempertahankan kelembabannya agar tidak kering. Hindari mengikat rambut saat tidur, karena mengikat rambut saat tidur membuatnya sulit bernafas. Akibat lainnya adalah membuat rambut menjadi kusut dan rapuh.


BERIKAN NUTRISI SECUKUPNYA UNTUK RAMBUT
Kesihatan rambut juga boleh ditentukan oleh nutrisi yang kita ambil setiap hari. Protein, vitamin E, serta mineral seng (zinc) adalah tiga nutrisi utama tubuh badan kita yang paling diperlukan untuk menjaga kesihatan rambut anda. Ianya termasuklah untuk mencegah rambut anda daripada menjadi kering dan mengembang. Sumber protein dan zinc dapat diperoleh daripada makanan laut, manakala vitamin E dapat diperoleh daripada sayur-sayuran.


GUNAKAN MASKER RAMBUT
Masker rambut (hair mask) adalah salah satu cara paling efektif untuk memberi nutrisi kepada rambut anda dari luar. Ada pelbagai macam jenis hair mask yang tersedia di pasaran. Namun anda juga boleh membuat masker rambut anda sendiri dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti buah alpukat atau minyak zaitun. Cara membuatnya hanyalah dengan mengisar 1/2 bahagian buah alpukat dan 2 sudu makan minyak zaitun. Setelah itu sapukan bahan tersebut keseluruh bahagian rambut, diamkan selama 15 minit, lalu bilas dengan air sampai bersih. Selain masker rambut, anda juga boleh menggunakan serum rambut yang juga berfungsi untuk memberi nutrisi kepada rambut anda dari luar.

JANGAN GUNAKAN PEMANAS RAMBUT BERLEBIHAN
Beberapa jenis alat pemanas rambut seperti alat pengering rambut mungkin adalah salah satu penyebab rambut kering dan mengembang yang anda alami. Alat pengering rambut memang selamat jika hanya sesekali digunakan. Namun jika alat ini digunakan terlalu berlebihan, maka rambut akan menjadi kering dan akhirnya mengembang serta sukar untuk diatur dan digayakan.



GUNAKAN MINYAK RAMBUT
Minyak rambut seperti minyak zaitun, minyak lidah buaya, serta minyak kelapa (coconut oil) terbukti dapat mengatasi masalah rambut mengembang yang banyak dialami oleh kaum hawa. Minyak rambut itu sendiri berfungsi supaya rambut menjadi lebih mudah diatur serta memberikan nutrisi kepada rambut dari luar.



UBAH GAYA RAMBUT ANDA
Jika anda memiliki jenis rambut yang tebal, mungkin solusi ini adalah yang paling tepat. Solusinya adalah dengan menipiskan sedikit rambut anda menggunakan kaedah layer di salon. Cara merawat rambut kering dan mengembang ini dapat membuatkan rambut anda menjadi kelihatan tipis sehingga tidak terlalu kelihatan jika mengembang. Pilihlah potongan rambut yang paling tepat, agar lebih rapi. Jika ingin mewarnainya, hindari bleaching, kerana bahan kimia yang ada pada bleaching hanya akan membuat rambut anda semakin rosak.

CUKA EPAL

Cuka epal berfungsi mengurangkan rambut rosak dan membuatkannya menjadi lebih halus. Campurkan satu sudu makan minyak gandum dengan setengah cawan cuka sari epal dan dua cawan air. Sapukan sebatian tadi ke seluruh rambut, setelah keramas, ketika rambut masih basah. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas hingga bersih tanpa menggunakan shampo. Untuk menghilangkan aroma yang menyengat akibat cuka epal, anda boleh menggunakan kondisioner di hujung rambut. Lakukanlah perawatan ini dua kali sehari, untuk hasil yang lebih maksima.

No comments:

Post a Comment