Thursday, October 26, 2017

KHASIAT POKOK KAPALTERBANG


Tumbuhan ini menutupi padang ragut dan kawasan lapang. Tumbuhan ini hidup di dalam pelbagai jenis tanah, walaupun tanah berbatu, tetapi tiak dapat hidup di dalam kawasan pokok tebal di mana kanopinya tertutup sepenuhnya. Kadang kala, pokok ini boleh memanjat, hingga ketinggian 4.5 hingga 6.0 meter

Sifat Asal Pokok Kapalterbang
Keseluruhan pokok ini beracun dan boleh memudaratkan. Bahan aktif keracunan adalah Alkaloid pyrolizidin berserta dengan bahan-bahan ?-pinen, cubebene, 7- dan 9-Angeloylretroneecine, intermedine, riderine dan 3′-acetylrinderine.

Kesan Keracunan boleh menyebabkan kerosakan pada hati terutamanya di kalangan kanak-kanak. Keracunan ini boleh dipindahkan daripada ibu kepada anak dalam kandungan melalui uri. Sintom keracunan dapat dikesan setelah beberapa hari dan biasanya dikesan dengan kejadian sakit perut yang kuat, muntah-muntah dan bengkak hati.

Kegunaan dan Khasiat


Dari segi perubatan tradisional daun dan bunganya boleh dijadikan ubat penahan darah. Ianya mesti digunakan secara luaran sahaja. Boleh juga digunakan sebagai racun serangga.

No comments:

Post a Comment