Tuesday, October 24, 2017

KHASIAT BUAH MANGGA AFRIKA


Mangga ataupun Pauh merupakan satu genus Mangifera tropika dalam famili Anacardiaceae. Tiada orang yang tahu dengan tepat tentang tempat asalnya, tetapi kebanyakan orang mempercayai bahawa pokok ini berasal dari benua Asia Selatan dan Asia Tenggara, termasuk India Timur, Myanmar, dan Bangladesh, selepas rekod-rekod fosil yang wujud sejak 25 hingga 30 juta tahun dahulu telah ditemui di sana.

Terdapat dua keturunan mangga, satu dari India, dan satu lagi dari Filipina dan Asia Tenggara:

Pokok-pokok keturunan India tidak tahan kelembapan, dan mempunyai tumbuhan baru berwarna merah terang yang tidak dapat menahan kulapuk. Pokok-pokok ini menghasilkan buah monoembrio berwarna kemerah-merahan yang mempunyai bentuk biasa.
Mango merupakan salah satu jenis buah endemic dari daerah afrika, tepatnya daerah kamerun. Ango sendisi sebenarnya tidak berbeda bentuknya daripada buah mangga biasa, hanya saja ternyata buah ango ini memiliki banyak sekali khasiat dan juga manfaat bagi kesehatan tubuh. Ango sendiri merupakan salah satu buah yang umm dikonsumsi oleh masyaakat local Kamerun. Baru – baru ini, banyak peneliti yang tertarik untuk meneliti mengenai khasiat dan juga manfaat penting dari ango.

Manfaat Buah African Mango :

1. Meningkatkan metabolism tubuh
2. Memperlancar proses pencernaan tubuh
3. Mampu membantu menghilangkan racun dalam tubuh
4. Dapat meningkatkan asupan energi bagi tubuh
5. Kandungan antioksidan yang sangat tinggi
6. Meningkatkan daya tahan tubuh
7. Mencegah beberapa macam penyakit, seperti stroke, jantung, dan juga diabetes

8. Tidak menimbulkan efek samping yang berbahaya

No comments:

Post a Comment