Tuesday, October 24, 2017

KHASIAT BUAH EPAL MERAH


Epal (Malus domestica) merupakan sejenis tanaman saka berbuah pom dalam genus Malus dalam keluarga mawar (Rosaceae), dan juga antara tanaman yang paling banyak dicucuk tanam di dunia.

Pokok epal berasal dari Asia Barat, di mana leluhur liarnya masih ditemui. Terdapat lebih daripada 7,500 kultivar (baka) epal yang dikenali di dunia yang mendatangkan pelbagai ciri-ciri yang diingini. Kultivar epal berbeza dari segi hasil tanaman dan saiz mutlak pokok itu, walaupun bercambah dari penanti yang sama.
Kultivar berlainan dari epal mempunyai perasa berlainan berbeza, dan ini boleh dipisahkan kepada dua faktor terasing dari perasa dan tekstur.

Epal boleh ditinkan, dijuskan, dan secara pilihan ditapaikan bagi menghasilkan jus epal, tuak, siderkin, cuka, dan pektin. Tuak epal suling menghasilkan spirit, applejack dan Calvados. Wain epal boleh juga dibuat. Mereka membuat buah lunchbox popular juga.

Epal merupakan ramuan penting dalam banyak pencuci mulut salju, contohnya pai epal, krumble epal, epal garing dan kek epal. Mereka selalunya dimakan dipanggang atau direbus, dan mereka juga boleh dikeringkan dan dimakan atau dijadikan semula (direndam dalam air, alkohol atau sesetengah cecair lain) untuk kegunaan kemudian. Epal Puréed umumnya dikenali sebagai sos epal. Epal juga dibuat kepada mentega epal dan epal agar-agar. Mereka juga gunakan masak dalam hidangan daging.

Di UK, epal tofi adalah konfeksi tradisional yang dibuat dengan mensalutkan epal dalam tofi panas dan membenarkannya menyejuk. Perlakuan sama di AS adalah epal gula-gula (disalutkan dengan cangkerang keras dari sirap gula yang dikristalkan), dan epal karamel, disalutkan dengan karamel yang disejuk.
Epal dimakan dengan madu pada tahun Baru Yahudi dari Rosh Hashanah untuk melambangkan tahun baru yang manis.
Kebun dengan dusun epal mungkin membukakan mereka kepada awam, jadi pengguna mungkin pada diri mereka memetik epal yang akan mereka beli.

Manfaat Apel Merah :

1. Mengandung nutrisi yang penting untuk tubuh
2. Kulit Sehat dan Terawat
3. Menambah Energi
4. Menurunkan kadar kolesterol
5. Memperkuat sistem kekebalan tubuh
6. Mengurangi resiko penyakit diabetes
7. Melancarkan pencernaan
8. Penglihatan lebih jelas dan jernih
9. Obat Diet Alami
10. Obat Kesehatan Gigi
11. Mencegah Penyakit Kanker

12. Mencegah Penyakit Alzheimer

No comments:

Post a Comment