Wednesday, October 25, 2017

KHASIAT BUAH MARKISA UNTUK KESIHATAN


Sekadar Hiasan

Pokok Markisa atau juga dikenali sebagai buah susu, merupakan sejenis pokok yang menjalar bagi mendapatkan cahaya matahari. Buahnya yang rasa sedikit masam dan manis boleh dimakan begitu sahaja ataupun dijadikan minuman. Kini terdapat jus markisa dijual di pasar raya atau kedai-kedai.

Pokok markisa ini terdapat di kebanyakan negara-negara tropika dan sub-tropika terutama di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Markisa ditanam secara komersil di negara-negara berkenaan. Dua varieti yang biasa ditanam untuk tujuan ini ialah markisa berkulit warna kuning (Passiflora edulis f.flvicarpa) dan buah markisa berkulit warna ungu (Passiflora edulis sim)

Terdapat dua jenis markisa, satu berwarna kuning yang tumbuh di dataran tinggi dan satu lagi berwarna ungu. Walau bagaimanapun, rasa kedua-dua jenis ini adalah sama sahaja. Varieti kuning didapati lebih sesuai ditanam di Malaysia kerana boleh mengeluarkan hasil yang lebih tinggi berbanding varieti ungu. Varieti kuning ini telah dibawa ke Malaysia dari Australia dan Hawaii pada tahun 1960-an. Markisa ialah tanaman saka yang menjalar. Buah markisa mengeluarkan sulur paut dari pangkal daun. Bentuk daunnya bulat membujur dan rata di tepi.

Di Malaysia, markisa dari varieti kuning mula menghasilkan buah dalam jangka masa 5-6 bulan selepas tempoh penanaman dan jangka hayat pokok adalah lebih kurang 3 tahun. Lebih kurang 74 hari selepas pendebungaan, bunga akan menjadi buah yang bujur berukuran kira-kira 7 cm dan 6 cm dan mempunyai berat dalam lingkungan 8 g. Buah ini manis serta mempunyai rasa dan bau yang sedap apabila ranum.

KHASIAT BUAH MARKISA UNTUK KESIHATAN

Kaya Antioksidan
Warna-warna kulit buah yang ungu serta warna daging yang berwarna oranye, menunjukkan bahwa buah ini kaya akan antioksidan. Antioksidan bertugas untuk menghambat pertumbuhan sel-sel kanker dalam tubuh. Buah markisah memiliki air dan antioksidan yang larut dalam lemak. Salah satu antioksidan utama yang ditemukan dalam buah ini adalah beta-karoten.

Baik bagi merawat asma
Bagi Anda penderita asma, markisa adalah buah yang sangat bergizi dan sehat yang dapat menenangkan serangan asma. Selain karena mengandung vitamin C, Markisa tampaknya memiliki efek menghalang histamin yang menyebabkan gejala asma.

Baik bagi Penderita Insomnia
Buah Markish memiliki kesan mengantuk pada sistem saraf manusia sehingga membuat perasaan tenang dan membantu anda dalam merilekskan pirikan anda. Hal ini sangat membantu penderita insomnia atau mereka yang tidak dapat tidur nyenyak. Segelas jus markisah sebelum tidur bisa mungkin bisa anda minum sebelum tidur.

Sesuai untuk Diet
Bagi orang yang sedang menjalani Diet, Buah-buah merupakan hal yang wajib dikonsumsi, dan markisah sangat baik untuk dikonsumsi. Hal ini dikarenakan markisah memiliki kalori yang rendah, hanya 97 kalori per 100 g! Buah markisah juga rendah sodium dan lemak. Markisah juga mengandung karbohidrat dan gula alami dalam jumlah yang baik. Nutrisi buah ini bekerja menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh. Kandungan serat yang tinggi pada buah ini membuat Anda kenyang, sehingga Anda tidak ingin makan makanan lain lagi.

Menstabilkan Berat Badan
Buah markisa juga sangat bermanfaat untuk anda yang sedang menjalankan program diet. Buah ini memiliki kandungan lemak, sodium dan kalori yang rendah.Walaupun rendah kalori dan juga lemak Buah markisa juga kaya akan karbohidrat dan gula alami yang dapat secara cepat meningkatkan stamina anda setelah lelah beraktifitas.

Mencegah Cacat Pada Bayi
Buah markisa juga mengandung asam folat yang sangat bermanfaat untuk menjaga kondisi janin terutama untuk mencegah cacat pada saat lahir nantinya.

Lain lain kebaikan buah markisa adalah seperti berikut :-

o   Mengatasi batuk
o   Anti alergi
o   Menenangkan anak hiperaktif
o   Menjaga kecantikan wajah
o   Menurunkan kolesterol
o   Melancarkan peredaran darah
o   Anti peradangan
o   Penurun panas (anti piretik)
o   Mencegah hipertensi
o   Antiseptik

o   Penghilang kerut pada wajah

No comments:

Post a Comment