Thursday, October 26, 2017

KHASIAT KUNYIT HITAM UNTUK KESIHATAN



Kunyit (Curcuma longa) merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam kari dan masakan lain Asia Selatan. Kunyit juga digunakan untuk memberi warna kuning pada masakan.Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan India dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Di samping itu daun serta bunga kunyit bagi sesetengah masyarakat Melayu memang digemari sebagai ulam.

Kunyit Hitam
Nama lain dari kunyit hitam ini antara lain adalah cadvar di turki, black turmenic di inggris, black hardy, black curcuma dan masih banyak nama lainnya lagi di setiap negara. Berikut ini adalah anatomi dari tanaman kunyit hitam:

Khasiat kunyit hitam

Kunyit hitam digunakan sebagai ubat tradisional terutama di negara asalnya, india. Di india, kunyit hitam  digunakan sebagai ubat batuk, pneumonia, demam dan penyakit asma. Selain itu kunyit juga digunakan sebagai ubat mengurangkan migran dengan cara ditumbuk dan ditetakkan ke dahi serta mampu mengatasi gigitan ular, serangga.
Kunyit hitam biasanya digunakan sebagai jamu untuk mengatasi sakit perut, menambah nafsu seks, menambah stamina dan mengtasi batuk. Selain itu juga digunakan sebagai pembersih darah. kunyit hitam juga digunakan sebagai obat ruam, kadas dan kudis. Berikut ini adalah manfaat kunyit hitam pada kesihatan:

Osteoarthritis
Osteoarthritis merupakan dimana terjadi sakit pada bagian tulang dan sendi sehingga mampu membuat tulang kaku dan tidak fleksibel. Kunyit hitam mengandung ibuprofen yang mampu membantu mengurangi rasa sakit yang ditimbulkan oleh osteoarthritis.

Kulit gatal

Kunyit hitam juga mengatasi kulit gatal. kandungan di dalam kunyit hitam yang mampu menjadi antiinflamasi sehingga selain mengatasi kulit gatal, kunyit juga dapat dijadikan sebagai anti radang pada kulit yang gatal tersebut.

4 comments: