Saturday, April 27, 2019

PETUA MELEGAHKAN LENGUH BADAN CARA TRADISIONAL

Terdapat beberapa petua untuk melegakan lenguh badan secara tradisional yang mudah diikuti. Bahan² yang digunakan juga mudah didapati.

BAWANG MERAH
Ambil 7 ulas bawang merah dan ditumbuk. Masakkan dengan kira² 6 camca besar minyak kelapa asli dan goreng hingga bawang itu menjadi hitam. Gunakan minyak itu untuk menggosok di sendi² yang sengal itu.

HALIA
Ambil dua ketul halia kira² 10 cm, sebiji telur ayam kampung dan madu lebah kira² 2 camca teh. Halia diparut dan ditumbuk, dibubuh sedikit air dan kemudian diperah, ambil airnya dan bubuh dalam gelas. Masukkan madu dan kuning telur lalu dibancuh hingga sebati. minumlah 2 kali sehari. Insyaallah sembuh.

LADA HITAM
Lada hitam kira² 20 biji ditumbuk hingga menjadi serbuk. Bubuh sedikit minyak kelapa dan minyak kayu putih. Gosokkan pada sendi² yang lenguh itu.

DAUN LENGKUAS
Daun lengkuas kira² 5 helai, daun serai wangi 3 helai, daun kunyit 5 helai dan daun jerangau 5 helai lalu direbus semuanya dalam satu periuk dengan airnya kira² 2 gelen. Gunakan air itu untuk mandi pagi dan petang.

Berurut juga perlu untuk melegakan lenguh badan. Jangan lupa untuk bersenam juga ye. Begitulah antara beberapa petua mudah untuk melegakan lenguh² badan.


No comments:

Post a Comment