Friday, April 26, 2019

FAKTOR RISIKO KANSER OVARI

Punca sebenar kanser ovari tidak diketahui, tetapi terdapat beberapa faktor risiko yang boleh meningkatkan peluang anda untuk kanser ovari, jadi anda perlu mengambil kira tanda tanda

1. Umur

Wanita yang berusia lebih 50 tahun mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat penyakit kanser ovari.

50 peratus daripada kanser ovari didiagnosis di kalangan wanita lebih 60.Ia tidak bermakna bahawa penyakit ini tidak berlaku di kalangan wanita muda. Sebagai contoh, sel tumor adalah lebih biasa di kalangan wanita yang lebih muda, tetapi  sangat jarang berlaku.

2. Sejarah keluarga

Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser ovari, kanser payudara atau kanser kolon, ia meningkatkan peluang anda mendapat kanser ovari.

3. Melahirkan anak dan haid

Wanita yang tidak pernah melahirkan anak mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat kanser ovari, dan begitu juga wanita yang mula haid awal (sebelum mereka berumur 12 tahun), dan / atau putus haid lewat (selepas 50).


4. Ubat-ubatan

Dengan mengambil terapi hormon selepas putus haid, atau menggunakan rawatan kesuburan (jangka panjang dan dos besar) boleh meningkatkan peluang anda untuk kanser ovari. Sebaliknya, beberapa kajian menunjukkan bahawa pil kontraseptif oral mengurangkan risiko.

5.Faktor risiko lain

Ini termasuk merokok, obesiti, penggunaan alat kontrasepsi sbb dan sindrom ovari polisistik. 


No comments:

Post a Comment