Tuesday, December 1, 2020

KHASIAT BUAH LETUP LETUP

Buah letup atau physalis  ialah sejenis tumbuhan berbunga genus dalam famili nightshade (Solanaceae). Genus ini dikenali dengan ciri buah jingga kecil tak ubah tomato, namun terlindung atau semiterlindung dalam kulit kekertas besar yang berasal daripada kaliks. Banyak spesies Physalis dipanggil groundcherry.Satu nama bagi Physalis peruviana ialah Cape Gooseberry, jangan dikelirukan dengan gooseberry benar, yang berada dalam genus Ribes dalam famili Grossulariaceae.

Pokok ini merupakan tumbuhan herba yang tumbuh 0.4–3 m tinggi, serupa dengan tomato biasa - saudaranya - namun lazimnya dengan batang yang lebih tegar dan tegak; ia boleh jadi pokok tahunan atau saka. Kebanyakannya memerlukan matahari penuh dan suhu hangat hingga panas. Sesetengah spesies sensitif terhadap fros, walaupun yang lain seperti P. alkekengi (tanglung) tahan sejuk dahsyat ketika dorman pada musim sejuk.

Pokok ini tumbuh dalam kebanyakan jenis tanah dan dapat tumbuh elok dalam tanah tidak subur atau dalam pasu. Ia memerlukan banyak air diawal pertumbuhan, hingga mencapai waktu buah masak. Pokok ini terdedah kepada banyak penyakit dan perosak tomato biasa, perosak lain adalah seperti afid, lalat putih, hamama lelabah dan kumbang Leptinotarsa juncta juga menyerangnya. Pembiakan ialah melalui biji benih.

KHASIAT BUAH LETUP-LETUP KELAMBU 

  • Antara khasiat buah letup letup , dikatakan dengan mengambil buah letup-letup kelambu secara rutin boleh dapat membantu pengidap stroke untuk memulihkan sel saraf. 

  • Pengambilan 10 biji buah letup-letup kelambu yang dimakan secara langsung atau di buat jus dikatakan mampu mengubati penyakit gusi, bahagian dalam mulut atau lidah yang kelihatan merah dan putih. pengidap penyakit ini akan mengalami kesakitan serta kesakitan ketika makan atau minum dan juga penampilan nafas berbau yang disebabkan oleh bakteria di dalam mulut. Kandungan vitamin C yang terdapat dalam buah ini mampu mencegah dan merawat penyakit ini.

  • Selain dari itu buah  ini juga dikatakan juga mampu mengatasi tekanan darah tinggi dengan mendidihkan lima biji buah  dalam 100 ml air dan direbus selama 5 minit. Tapis airnya dan minum semasa airnya masih suam dua kali sehari. 

  • Banyak lagi khasiat dari buah  ini, dan antara lain ianya mampu menyembuhkan vertigo (sakit paru-paru), mengubati bisul, membantu mengawal keracunan makanan, memulihkan tenaga, meredakan batuk serta memperbaiki air kencing dan diabetes.

  • Selain dari itu ianya juga mampu mengubati selsema dan penyakit asma, mengubati penyakit jantung serta menurunkan demam panas. buah ini juga merupakan ubat tradisional untuk mengatasi kanser terutama kanser payudara. Caranya dengan menyediakan 4 helai pucuk letup-letup kelambu, 4 biji beras dan pucuk kunyit ditumbuk lumat dan lumurkan tiga bahan tersebut pada payudara.

  • Dalam perubatan Cina, spesies Physalis digunakan untuk merawat keadaan seperti abses, batuk, demam, dan sakit tekak. Groundcherry licin (P. subglabrata) diklasifikasikan sebagai tumbuhan halusinogen, dan penanamannya selain tujuan hiasan dilarang di negara Amerika Syarikat Louisiana di bawah Akta Negeri 159.

  • Buah ini juga digunakan di kalangan orang sebagai antispasmodic, diuretik, antiseptik, penenang dan analgesik serta dalam rawatan jangkitan tekak dan penghapusan parasit usus atau amuba serta untuk menguatkan saraf optic. 

  • Kajian kes menunjukkan bahawa buah-buahan boleh menyebabkan kesan sampingan seperti hipertensi, takikardia ventrikel, dan episod manic. Selain itu, pengujian aktiviti biologi yang dijalankan ke atas buah, batang, dan daun tumbuhan telah menunjukkan bahawa ia mempunyai kesan hepatoprotective dan antioksidan serta kesan sitotoksik ke atas sel-sel kanser tertentu.

  • Namun dalam apa jua keadaan, pengambilan bahan dari tumbuhan untuk tujuan perubatan hendaklah sentiasa mendapatkan nasihat daripada para profesional seperti doktor atau pakar pharmasutikal.


No comments:

Post a Comment