Monday, December 4, 2017

PETUA MENGHILANGKAN PARUT DIMUKA


PARUT

Parut adalah area dari jaringan fibrosa (fibrosis) yang menggantikan kulit yang luka setelah cedera. Bekas luka adalah hasil dari proses biologis dari perbaikan luka pada kulit dan jaringan tubuh. Dengan demikian, jaringan parut adalah bagian dari proses penyembuhan alami. Kecuali lesi yang sangat kecil, setiap luka (misalnya, setelah kecelakaan, penyakit, atau operasi) Menghasilkan bekas luka. Kecuali beberapa hewan yang memiliki regenerasi  sempurna yang menumbuhkan kembali jaringan tanpa pembentukan parut.

PETUA MENGHILANGKAN PARUT DIMUKA


DAUN PEGAGA
Ambil daun pegaga bersama akarnya dan cuci hingga bersih. Giling hingga lumat dan satukan bersama sedikit bedak sejuk dan air. Lumurkan pada bahagian kulit yang berparut sebelum masuk tidur. Amalkan selalu.

BUAH LEMON
Potong buah lemon kepada dua bahagian. Sapu pada parut sambil itu picit sedikit demi sedikit hingga keluar jusnya. Lemon berfungsi sebagai peluntur semula jadi, menjadikannya bahan efektif untuk menghilangkan sebarang kesan parut.

TIMUN

Selalu nampak orang gunakan timun untuk hilangkan keletihan atau ‘eyebag’ pada mata saja kan? Tapi, sebenarnya timun turut kaya dengan khasiat vitamin A, vitamin C, dan magnesium. Kombinasi ini sangat sesuai untuk melembapkan dan berkesan menghilangkan kesan jerawat yang hitam, berlubang, atau 

No comments:

Post a Comment