Sunday, September 24, 2017

Bila buka aircond keret dan tutup tingkap

Ni skadar berkongsi ilmu.*

(1) Bila buka aircond dan tutup tingkap semasa kereta tidak bergerak, oksigen akan berputar (circulate) di dalam kereta.

(2) Oksigen tersebut akan makin berkurang apabila kita bernafas (inhale). Sekiranya kita lama hentikan kereta, oksigen makin berkurang.

(3)Apabila paras oksigen dah berkurangan ke 16% shj, kita akan rasa sesak nafas. Sekiranya kita tidur nyenyak, x bangun & tidak keluar dr kereta, maka kita akan rebah (collapse) atau tidak sedarkan diri.

(4) Paras oksigen makin berkurangan kerana semasa x sedarkan diri tu kita masih bernafas & apabila mencapai 10%, oksigen sudah x dpt dihantar ke otak & sistem tubuh tidak dpt berfungsi, dan seterusnya menyebabkan kematian.

(5) Apabila kereta bergerak ok shj kerana semasa kereta bergerak,oksigen akan masuk ke dlm kereta melalui enjin bukan hanya oksigen yg sama berputar (circulate).

(6) Jika nak rehat macam tu memang boleh tetapi kena buka tingkap juga supaya oksigen masuk.

*(7) Ketika jalan sesak, kita akan rasa mengantuk kerana kadar oksigen yg masuk ke dalam kereta adalah berkurangan. Itu adalah tanda yg kita kekurangan oksigen. Tingkap perlu dibuka juga ketika itu. Kalau cuaca panas, x salah buka aircond & buka tingkap sedikit.*

(8) Karbon monoksida dari ekzos bukanlah penyebab kematian kerana karbon monoksida dari kenderaan adalah selamat dihidu & dilepaskan oleh kenderaan kerana limit of concentration sudah dikawal. Untuk menyebabkan kematian, karbon monoksida ada mengandungi ppm  which is much higher than limit yg kenderaan lepaskan.

*Please pass this info to others-famili & kwn2 sbb kita di Malaysia ni lack of knowledge mgenainya. Jika tidak, pasti kita akan ambil langkah keselamatan awal.


*Mudah-mudahan info ini bermanafaat kepada *SEMUA*

No comments:

Post a Comment