Wednesday, February 7, 2018

SAMBAL TELUR


TELUR AYAM
Telur ialah ovum yang dihasilkan oleh haiwan betina untuk pembiakan. Ia sering dipergunakan sebagai makanan, dan merupakan salah satu sumber protein yang baik.

Kebanyakan telur yang boleh dimakan, termasuk telur-telur burung dan penyu, terdiri daripada kulit telur yang keras dan berbentuk bujur, putih telur atau albumen, kuning telur, serta berbagai-bagai selaput yang nipis. Setiap bahagian telur boleh dimakan, walaupun kulitnya biasanya dibuang. Selain itu, telur ikan serta kaviar juga boleh dimakan.

Kuning telur merupakan kandungan utama untuk protein dan kolinadan digunakan secara meluas dalam masakan. Oleh kerana kandungan proteinnya, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat mengkategorikan telur sebagai Daging dalam Piramid Makanan. Walaupun nilai pemakanan telur, terdapat beberapa isu-isu kesihatan yang bakal timbul daripada kualiti telur, penyimpanan, dan alahan individu.

SAMBAL TELUR

BAHAN BAHAN

3 bijhi telur (direbus kulitnya & dibelah dua memanjang)
2 camca minyak makan
½ cawan pati santan

BAHAN GILING
10 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
2.5 cm belacan (dibakar)
1 camca gula pasir    
2 camca air asam jawa
Garam secukup rasa
1 keping telur dadar (digulung & dihiris )
timun yang direcik halus
8 batang lada kering (direndam & ditoskan)
3 batang lada merah
1 camca garam

PROSES PENYEDIAAN


Pijarkan minyak dalam kuali di atas api yang sederhana & masukkan bahan giling. Tumiskan sehingga keluar minyak,kemudian kecilkan api.

Tuangkan santan, kacau & didihkan perlahan-lahan selama 10 minit. Masukkan air asam jawa & garam.Teruskan memasak sihingga campuran kuah itu menjadi pekat.

Rasa asam garamnya. Masukkan 3 belah telur & lomorkan dengan sambal.Biarkan mendidih & angkat dari api. Isikan telur itu ke dalam pinggan & masukkan 3 belah telur selebihnya.

Hiaskan dengan telur dadar & timun. Hidangkan panas-panas atau sejuk dengan nasi putih & sayur-sayuran

No comments:

Post a Comment