Wednesday, November 1, 2017

PUNCA SAKIT TENGKUK@LEHER

Tengkuk ialah bahagian belakang leher. Pada badan kebanyakan mamalia, tengkuk ialah bahagian kulit tidak sensitif yang mana si ibu boleh mengangkat anaknya dengan menggonggong tengkuknya.

Dalam kebudayaan tradisional Jepun, tengkuk (Bahasa Jepun: unaji) ialah salah satu daripada sebilangan kecil anggota badan wanita (selain muka dan tangan) yang tidak ditutupi oleh pakaiannya. Tengkuk wanita menjadi titik tarikan bagi kebanyakan lelaki Jepun

Penyebab sakit tengkuk  akibat ketegangan atau lekukan

Sprains dan ketegangan adalah punca utama kesakitan leher. Kesakitan leher ini boleh sembuh dengan sendirinya tanpa rawatan dalam beberapa hari atau minggu. Sprains dan ketegangan boleh disebabkan oleh beberapa sebab.

KEDUDUKAN YANG SALAH SEMASA TIDUR
Adalah normal apabila awak bangun dan merasakan kesakitan dan kekakuan di leher. Ini mungkin kerana anda sedang tidur dalam keadaan yang tidak normal dan buruk sepanjang malam. Bantal dan katil dengan sokongan yang baik boleh membantu dalam keadaan ini.

KECEDERAAN
Anda mungkin mengalami sakit leher kerana anda menggerakkan leher secara tiba-tiba atau secara tidak sengaja dalam sukan atau secara tidak sengaja. Dalam kecederaan sukan, saraf di leher mungkin terjejas menyebabkan sakit, kelemahan dan kelemahan pada leher, lengan, dan bahu. Dalam kemalangan, leher anda boleh ditarik tanpa diduga ke hadapan, belakang, atau ke sisi. Kepala mungkin meregangkan secara berlebihan, sehingga ligamen dan tendon rosak. Sakit, kemurungan, kekakuan dan pergerakan yang berkurangan di leher boleh berlaku.

POSTER TUBUH YANG TIDAK SESUAI
Posisi buruk boleh menyebabkan sakit leher. Anda boleh mempunyai postur yang buruk di tempat kerja atau di rumah. Apabila anda menukar pusat graviti dan mencondongkan kepalanya ke hadapan, ligamen, tendon, dan otot di leher mesti bekerja lebih keras untuk menggenggam kepala.

Sesetengah postur buruk termasuk melihat komputer, melihat ke bawah untuk menghantar mesej melalui telefon bimbit, menonton TV, membaca buku, atau memandu. Jika anda terus melakukan tindakan ini untuk masa yang lama, leher anda boleh menjadi sakit.

GERAKAN BERULANG
Beberapa gerakan berulang di leher seperti menari dan berenang dapat menyebabkan penggunaan berlebih otot dan jaringan lunak lainnya di leher.




No comments:

Post a Comment