Wednesday, November 1, 2017

JENIS PENYAKIT LIDAH

Lidah merupakan satu bungkusan otot rangka pada dasar mulut yang menangani makanan bagi mengunyah dan menelan. Ia juga merupakan deri utama bagi rasa. Sebahagian besar permukaan lidah diselitupi dengan bud perasa. Lidah dengan kebolehan banyak pergerakan, membantu membentuk bunyi dalam pertuturan. Ia sensitif dan sentiasa dilembapkan oleh kelenjar air liur, dan kaya dengan deria dan salur darah bagi membenarkan ia bergerak.

LIDAH HITAM DAN BERBULU



Lapisan hitam di lidah merupakan hasil pertumbuhan berlebihan dari bakteria mulut dan ragi, ini melekat pada papila dan menyebabkan perubahan warna. Pertumbuhan papilla juga boleh menjadikan lidah anda kelihatan berbulu.
1.    Penyebab lidah hitam termasuk
2.    Kebersihan mulut miskin
3.    Penggunaan kerap mouthwash secara berkala
4.    Perubahan bakteria normal di mulut selepas rawatan bakteria
5.    Gunakan tembakau
6.    Minum kopi atau teh terlalu banyak
Mujurlah, keadaan berbahaya ini dapat dibersihkan dengan memberus lidah anda dan berkumur mulut dengan hidrogen peroksida cair. Sekiranya masalah itu berterusan, rujuk doktor gigi.

LIDAH PUTIH

Lapisan putih di lidah atau bintik-bintik putih pada lidah boleh disebabkan dehidrasi, pernafasan mulut yang berlebihan, sariawan di mulut, leukoplakia (keadaan apabila sel dari mulut tumbuh berlebihan) dan oral liken planus (rangkaian garis putih di lidah). Untuk memperbaiki penampilan lidah putih, sikat gigi dengan kerap. Minum banyak air dan meningkatkan pengambilan serat pemakanan anda.

LIDAH GEOGRAFI



Penampilan lukisan di lidah seperti peta. Ini berlaku apabila bahagian papilla hilang. Bentuknya tidak teratur, lancar, tompok merah, menyerupai ruam, bahagian lidah berbentuk.

Potongan boleh berubah dalam saiz dan lokasi setiap hari dan boleh muncul dan hilang dari semasa ke semasa. Keadaan ini cenderung berlaku dalam keluarga dan berbahaya. Gejala umum termasuk ketidakselesaan lidah, rasa sakit, sensasi terbakar, boleh memburukkan lagi ketika makan makanan pedas atau berasid.

LIDAH PECAH PECAH

Bahasa pecah dikenali sebagai 'lidah scrrotum' atau 'lingua plicata'. Satu atau lebih terbentuk alur yang cetek atau mendalam yang terbentuk di permukaan dan meluas hingga ke tepi lidah. Saiz dan kedalaman laluan boleh berbeza-beza dan boleh dihubungkan. Keadaan ini tidak menyakitkan kecuali makanan terperangkap di dalamnya.

Lidah patah boleh diwarisi atau mungkin disebabkan oleh keadaan asas. Kadang-kadang terlihat di Melkersson-Rosenthal syndrome dan sindrom Down, dan sering dikaitkan dengan lidah geografi dan psoriasis. Tiada rawatan khas diperlukan. Berus permukaan atas lidah anda untuk menghilangkan makanan yang boleh menyebabkan kerengsaan dan jangkitan apabila terperangkap dalam alur

LIDAH PUCAT

Lidah pucat boleh menjadi tanda kekurangan zat makanan. Terutama kerana kekurangan Vitamin B12 mungkin disebabkan oleh anemia kekurangan zat besi.

LIDAH MERAH ATAU LIDAH STRAWBERI

Jika lidah berwarna merah (merah jambu dan magenta), mungkin menjadi tanda dari asid folik, Vitamin B12 atau kekurangan Vitamin B3.
Demam Scarlett juga boleh menyebabkan lidah strawberry. Jika anda mempunyai demam yang tinggi dan lidah merah hubungi doktor anda dengan serta-merta. Penyakit Kawasaki, yang biasanya kelihatan pada anak-anak di bawah usia lima tahun, mempengaruhi pembuluh darah dalam badan dan juga boleh menyebabkan lidah strawberi.

KELAINAN RASA
Kerosakan untuk rasa, masalah saraf, kesan sampingan daripada ubat, jangkitan atau lain-lain keadaan boleh menyebabkan masalah rasa.

LIDAH SUKAR BERGERAK
Masalah peredaran lidah boleh disebabkan oleh kerosakan saraf. Ankyloglossia merupakan gangguan di mana rangkaian yang melekat lidah ke lantai mulut terlalu pendek, ini juga boleh menyebabkan masalah gerakan lidah.

LIDAH BENGKAK


Pembengkakan lidah juga boleh menjadi kesan sampingan mabuk atau tindak balas alergi terhadap makanan atau dadah.

No comments:

Post a Comment