Tuesday, October 31, 2017

PENYAKIT KEPALA TANDA PENYAKIT YANG SERIUS

Sekadar Hiasan


STROK
Sakit kepala datang tiba-tiba, selalunya diikuti dengan kesakitan di belakang satu mata. Sekiranya mengalami insiden ini, adalah dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor secepat mungkin, paling 3 jam selepas serangan itu. Ia tidak mudah untuk menjelaskan simptom strok secara umum, tetapi biasanya sakit akan disertai oleh satu atau beberapa bahagian badan yang tiba-tiba sukar untuk bergerak.

JANGKITAN BAKTERIA
Sakit kepala yang teruk juga boleh tiba-tiba disebabkan oleh jangkitan bakteria seperti meningitis. Selain sakit, pesakit juga merasakan lehernya kaku, mual, muntah dan kelesuan. Datang ke bilik kecemasan segera ditangani oleh doktor.

GLAUKOMA
Glaucoma adalah satu jenis penyakit mata, yang secara beransur-ansur menyebabkan mata berkurangan sehingga akhirnya menjadi buta jika tidak mendapat rawatan segera. Salah satu gejala adalah sakit kepala tiba-tiba yang terasa 'tajam'. Sakit kepala juga sering diikuti dengan pandangan yang agak kabur.

SAKIT KEPALA KLUSTER
Ia biasanya menjejaskan lebih banyak lelaki daripada wanita. Sakit kepala kelompok sering berlaku pada waktu pagi dan biasanya dicetuskan oleh tekanan. Disifatkan oleh kesakitan yang sangat teruk pada satu sisi kepala, ia boleh berlangsung sejam atau dua jam. Segera dapatkan bantuan perubatan jika anda mengalami kesakitan yang mengganggu ini.

TRAUMA
Sakit kepala boleh disebabkan oleh trauma kepada badan akibat kesan ganas. Biasa yang dialami oleh seseorang yang mengalami fraktur atau patah tulang. Sakit kepala sering diikuti oleh kehilangan kesedaran. Sekiranya mengalami ini, pesakit hendaklah diberikan rawatan perubatan dengan segera.

NEURALGIA TRIGEMINA
Juga dikenali sebagai keradangan saraf. Anda harus segera berjumpa pakar untuk rawatan yang lebih fokus.

ARTERITIS TEMPORAL
Satu keradangan arteri besar yang berkaitan dengan arteri otot, mata dan tisu. Secara umumnya, lebih ramai wanita. Dicirikan oleh kesakitan berdenyut dan teruk pada satu sisi kepala. Kesakitan semakin meningkat apabila disentuh.

KERACUNAN

Keracunan karbon monoksida boleh menyebabkan rasa sakit yang kuat ke kepala. Sekiranya serangan ini berlaku, segera ambil pesakit ke dalam pengudaraan yang terbuka dan baik. Segera bawa ke hospital dan biasanya akan diberikan bekalan oksigen sebagai pertolongan cemas.

No comments:

Post a Comment