Wednesday, November 1, 2017

PENYAKIT YANG KERAP DISEBABKAN HIDUNG

Hidung tersumbat atau sesak hidung adalah suatu keadaan yang menyebabkan pesakit berasa ada sesuatu perkara yang menyebabkan rongga hidungnya seperti "tersekat". Hidung tersumbat biasanya akan membuatkan pesakit berasa tidak selesa, otot hidung berasa seperti berdenyut, hidung akan berasa kegatalan dan sakit. Atau jika penyakit ini berlarutan, ia mungkin akan menyebabkan komplikasi dalaman dalam rongga hidung akibatnya pesakit akan selalu bersin, hidung berhingus dan berlendir dengan banyak, hidung berasa sukar bernafas, atau lebih teruk lagi boleh menyebabkan masalah hidung berdarah.

Keadaan ini sebenarnya hidung kita bermasalah dan tanda tanda penyakit yang berkaitan dengan hidung. Berikut adalah penyakit hidung yang selalu dihidapi kita.


SEKADAR HIASAN
Selesema  atau Flu
Ini adalah penyakit dimana hidung terinfeksi virus. Jika virus flu menyerang biasanya penderita akan mengalami batuk. Bukan itu saja tapi juga dapat terserang demam, sakit kepala, nyeri sendi dan suhu tubuh meningkat.

Polip Hidung
Polip hidung adalah penyakit hidung dimana tumbuhnya tumor kecil pada hidung. Tumor ini jinak, tapi dapat mengganggu hidung. Polih hidung dapat mengganggu hidung seperti mengurangi daya penciuman, membuat hidung mampet, tidur ngorok, pilek berkepanjangan, dan suara bingdeng.

Penyakit Deviated Septum
Merupakan penyakit berupa kelainan hidung dimana besar rongga hidung berbeda antara kiri dan kanan. Bila sudah parah akan sangat berbahaya dan harus dilakukan operasi.

Penyakit Dinosmia
Ini adalah penyakit dimana penderitanya selalu mencium bau aroma yang tidak sedap. Ini terjadi karena kalinan pada dalam rongga hidung, infeksi sinus, dan kerusakan parsial pada syraf hidung (olfaktorius).

Penyakit Anosmia
Adalah penyakit dimana hidung tidak lagi bisa menicium bau apapun, biasanya penyakit ini disebabkan oleh kecelakaan, gangguan saluran hidung, ataupun tumor. Penyakit ini disebabkan oleh kerusakan syaraf pada hidung.

Hidung Berdarah
Itulah beberapa penyakit yang dapat menyerang hidung kita, kita hasur menjaga dan pintar dalam merawat hidung. Salah satu contoh merawat hidung adalah dengan menjaga.

Hidung berdarah, juga dikenali sebagai epistaxis, ialah kejadian biasa pendarahan dari hidung. Pendarahan biasanya disedari apabila darah mengalir keluar melalui hidung.

Terdapat dua jenis pendarahan hidung: anterior (paling utama), dan posterior (kurang biasa, lebih cenderung diperlukan perhatian perubatan). Kadang-kadang dalam kes-kes yang lebih teruk, darah boleh mengalir ke salur nasolacrimal dan keluar dari mata. Darah segar dan darah beku juga boleh mengalir ke dalam perut dan menyebabkan loya dan muntah-muntah.

No comments:

Post a Comment