Tuesday, July 18, 2017

10 HAIWAN PALING BERBISA DI DUNIA

10 HAIWAN PALING BERBISA DI DUNIA

Kita sering diingatkan oleh ibu bapa kita kalua bermain dengan haiwan pastikan haiwan tersebut tidak berbisa. Dalam pemerhatian kita haiwan berbisa adalah seperti ular, penyengat, lebah dan lain lain yang biasa kita tengok di alam nyata.

Kita tidak tahu sebenarnya ada binatang lagi berbisa dan kita perlu tahu sebagai satu pengetahuan untuk diri kita dan kita kongsi pada mereka yang tidak tahu. 10 haiwan paling berbisa untuk anda :

1.     Ubur Ubur Kotak  / Box Jellyfish
 
Ubur-ubur jenis ini dikategorikan sebagai haiwan yang paling berbisa dan beracun di dunia. Sifatnya yang lutsinar membolehkan ia seakan akan tidak kelihatan pada pandangan mata kasar manusia. Terdapat banyak membiak di perairan laut Australia dan lautan Asia. Gelembung-gelembung kotak ubur-ubur menghasilkan nematocysts. Apabila toksin mencapai darah, tekanan darah meningkat. Ini boleh mengakibatkan serangan jantung, dan akhirnya kematian. Sekiranya disengat oleh salah satu ubur-ubur ini, jangan gunakan ais atau haba. Jika anda mempunyai sedikit cuka, cuba merendam tapak luka selama setengah jam semasa anda memandu ke hospital terdekat untuk mendapatkan bantuan.


2. Ular Sendok Raja (King Cobra)
 
Ular Sendok Raja (King Cobra)
Ular senduk atau cobra adalah sepsis ular paling berbisa. Banyak ditemui di hutan india dan China.  Kepala yang luas dan boleh menyemburkan bias dari jarak jauh adalah kelebihan ular ini. Toksin sangat menyakitkan, dan apabila ia memasuki aliran darah, ia boleh mengakibatkan kematian dalam masa yang singkat. Tujuh ml racun dari haiwan ini sudah cukup untuk membunuh seekor gajah atau dua puluh manusia.

Ular Sendok Raja atau King Cobra merupakan Ular yang paling mematikan di dunia ini. Satu gigitan Ular Sendok Raja dapat mematikan seorang dewasa sehat didalam jangka waktu 15 minit ataupun dapat mematikan seekor Gajah Afrika yang besar dalam jangka waktu 3 jam. Satu kali gigitan Ular King Cobra ini dapat menyuntik racun sebanyak 5 kali lipat dari ular jenis lainnya.
Ular Sendok Raja juga merupakan Ular berbisa terpanjang di dunia dengan kepanjangannya hingga 5,6 meter dan dapat menegakan badannya hingga1,8 meter.  Dikatakan Raja karena Ular King Cobra juga memangsa jenis ular lainnya. Ular King Cobra atau Ular Sendok Raja ini banyak ditemukan di kawasan perhutanan Asia Tenggara dan Asia Selatan.

 3. Marbled Cone Snail

Cangkang siput berbentuk kon ini mengandungi makhluk yang boleh menyampaikan satu racun serius berbahaya. Gejala-gejala ringan mungkin termasuk rasa sakit, keradangan, kebas, dan kesemutan. Jika anda mendapat dos yang tinggi, anda akan mengalami kehilangan penglihatan, kegagalan pernafasan, dan lumpuh otot-dan akhirnya mati. Tidak ada anti-racun yang tersedia, jadi tidak ada cara untuk merawat mangsa. Oleh kerana itu, siput kerucut marbled dinilai sebagai salah satu haiwan paling berbahaya di dunia.

Marbled Cone Snail adalah keluarga Siput yang sangat berbahaya, satu kali tetes bisa Marble Cone Snail dapat membunuh hingga 20 orang. Namun hingga saat ini, hanya tercatat 30 kasus kematian yang dikarenakan oleh sengatan Marbled Cone Snail. Bisa yang dikeluarkan oleh Marbled Cone Snail pada dasarnya hanya untuk menangkap mangsa.

Racun Marbled Cone Snail akan menyebabkan kesulitan dalam bernafas dan gagal jantung. Hingga saat ini, belum ada obat penawar untuk racun Marble Cone Snail.

4. Blue Ringed Octopus (Gurita Berbintik Biru)

Sotong ini adalah sepsis sotong paling kecil dan hanya bersaiz bola ping pong atau bola golf.. Walau bagaimanapun, anda pasti tidak mahu, kerana ia adalah salah satu haiwan yang paling berbisa di laut. Sotong bercat biru banyak terdapat di  di sekitar Australia, Jepun, Indonesia, Filipina, dan Papua, New Guinea. Racun dari haiwan ini boleh menyebabkan kebutaan, mual, kelumpuhan dan kegagalan pernafasan, serta kematian.

5. Ikan Lepu Batu (Stonefish)
Stonefish adalah ikan yang paling berbisa di dunia. sengatan yang sering membawa maut kepada manusia. Ikan Lepu Batu atau Stonefish merupakan Ikan yang paling berbisa di dunia ini. Seperti namanya, Ikan ini berbentuk seperti Batu atau karang yang biasanya kita temukan di laut sehingga sangat sulit untuk melihatnya. Sengatan Ikan Karang dapat menyebabkan rasa sakit yang luar biasa serta kelumpuhan. Jika tidak segera diobati akan menyebabkan kematian ataupun amputasi bagian tubuh yang terkena sengatan.

Stonefish yang juga disebut dengan Ikan Karang ini banyak ditemukan di perairan tropikal Samudera Pasifik dan Samudera India.

6. Kalajengking Deathstalker

 
Kalajengking ini berwarna kuning pucat dan lut sinar dan biasanya terdapat di Timur Tengah dan Afrika Utara. Walaupun ia mungkin kelihatan halus dan tidak menentu, ancaman yang ditimbulkan oleh kala jengking ini agak besar. Venom dari kalajengking penangkapan mati boleh menyebabkan kesakitan yang baik serta kegagalan pernafasan. Mereka yang mengalami masalah jantung atau alergi amat mungkin mati akibat sengatan.
Kalajengking Deathstalker merupakan jenis kalajengking yang paling berbahaya di dunia. Sengatannya dapat menyebabkan rasa sakit yang luar biasa, kejang dan demam tinggi serta koma. Pada umumnya sengatan Kalajengking Deathstalker tidak menimbulkan kematian bagi orang dewasa yang sehat. Namun akan sangat berbahaya bagi mereka yang menderita alergi, penyakit jantung maupun anak kecil dan orang tua.

7. Ular Inland Taipan


Banyak sepsis ular adalah beracun, tetapi taipan pedalaman adalah antara yang paling beracun dan merbahaya selain Cobra. Racunnya yang mampu membunuh seseorang dalam masa 45 minit. Syukurlah, gigitan pedalaman taipan dapat dengan mudah dirawat. Cukuplah, tidak ada kematian yang dilaporkan disebabkan oleh ular ini.
Inland Taipan merupakan Ular yang paling berbisa di Dunia ini, bisanya 200 kali lebih banyak dari ular sendok dan dapat membunuh manusia dalam waktu 40 -50 menit jika tidak dirawat segera. Ular Inland Taipan banyak ditemukan di Benua Australia, terutama dibagian Timur Australia. Meskipun memiliki Bisa yang sangat berbahaya, namun Ular Inland Taipan jarang menimbulkan kematian Manusia. Hal ini dikarena Ular Inland Taipan cenderung menghindar dari Manusia.

8. Laba-laba Brazilian Wandering


Labah labah ini juga dikenali sebagai "labah-labah pisang." Ia sering dikelirukan dengan orb-weaver sutera emas, kerana spesies labah-labah itu mempunyai pewarna kuning yang cerah dan juga kerapkali (dan tidak tepat) disebut sebagai "labah-labah pisang . "Golden spider labah-labah agak tidak berbahaya, walaupun penampilan mereka yang menakutkan. Sebaliknya, labah-labah pengembaraan Brazil sebaliknya tidak jelas. Mereka diberi nilai sebagai haiwan yang paling berbisa di planet ini oleh Rekod Dunia Guinness of Records pada tahun 2007.

 Dosis tinggi serotonin dalam racun labah-labah spider Brazil yang lebat sangat menyakitkan. Penyakit neurotoxin boleh menyebabkan kelumpuhan dan kematian
Menurut pengakuan Buku Rekor Dunia Guinness pada tahun 2007, Brazilian Wandering merupakan Laba-laba yang paling mematikan di dunia karena telah menyebabkan banyak kematian manusia. Cukup dengan Racun sebanyak 0.006mg dari laba-laba Brazilian Wandering ini dapat membunuh seekor Tikus. Laba-laba sangat berbahaya karena banyak dijumpai di tempat keramaian penduduk, di mobil, lemari baju maupun di sepatu. Gigitan Laba-laba Brazilian Wandering akan menimbulkan rasa sakit, peradangan dan kehilangan kendali pada otot. Jika tidak dirawat segera akan menimbulkan kematian. Untungnya, terdapat obat penawar terhadap racun laba-laba jenis ini.

Laba-laba Brazilian Wandering ini banyak ditemukan di kawasan perhutanan Amazon dan Brasil.

9. Katak Panah Beracun (Poison Dart Frog)


Nampak comel tetapi paling beracun. Biasanya ia tinggal di Selatan dan Amerika Tengah atau Hawaii. Racun kelenjar katak dart mengandung dipanggil batrachotoxin. Toksin ini menyekat isyarat saraf kepada otot, menyebabkan kelumpuhan dan kematian.
Katak Panah Beracun atau Poison Dart Frog merupakan Katak yang memiliki corak warna yang cerah dan terang. Dikatakan Katak Panah karena racun katak ini sering digunakan sebagai racun yang dioleskan pada ujung anak panah oleh pribumi Indian. Racun seekor Katak Panah Beracun

10. Ikan Buntal (Puffer Fish)
 

Ikan Buntal jenis ini nampak comel tetapi amat berbahaya. walaupun berbisa, ia juga boleh dimakan apabila disiapkan dengan betul berikutan langkah keselamatan makanan. Sebagai mempersiapkan hidangan dengan salah boleh menyebabkan keracunan makanan dan kematian akibatnya, Banyak dihidang dan jadi makanan di negara Filipina.
Ikan Buntal atau Puffer Fish merupakan Haiwan Vertebrata paling beracun kedua di Dunia selepas Katak Panah Beracun (Poison Dart Frog). Buah pinggang, hati dan kulitnya mengandungi racun Tetrodotoxin yang sangat berbahaya bagi yang memakannya. Hanya dengan racun 1 Ekor Ikan Buntal sudah boleh membunuh 30 orang dewasa yang sihat. Keracunan Ikan Buntal boleh menyebabkan mati rasa di bibir dan lidah, muntal, mual, sukar bernafas, pening, jantung berdegup dengan cepat, lumpuh dan kematian. Kebanyakan mereka yang keracunan Ikan Buntal akan meninggal dunia dalam masa 4 hingga 24 jam. Namun di Jepun dan Korea, daging beberapa spesis Ikan Buntal dijadikan sebagai makanan tetapi harus disiapkan oleh juru masak yang berlesen dan berpengalaman sehingga mereka mengetahui bahagian mana yang boleh dimakan dan bahagian manapula yang tidak boleh dimakan.


Menurut statistik yang diterbitkan oleh Jepun, terdapat rata-rata 6 kes kematian dalam setahun yang disebabkan oleh keracunan Ikan Buntal.

No comments:

Post a Comment