Tuesday, March 26, 2019

PETUA HILANGKAN PEPIJAT

Yang kecil kecil tu biasanya susah nak tengok sebab kulitnya telus (transparent). Tapi lepas pepijat tu dah selesai hisap darah boleh tengok badannya bertukar merah. Seekor pijat yang dah kenyang hisap darah, boleh hidup sehingga 6 bulan tanpa menjamah sebarang makanan lepas tu.

Pijat nie suka menyelit di celah celah sofa, katil, celah dinding, lantai dsb.nya. Tempat yang paling digemarinya ialah tilam dan bantal.

Tilam dan bantal WAJIB dijemur bawah panas matahari 2-3 kali seminggu. Kalau jemur tiap hari terbaik! Tepuk² atau tumbuk tilam dan bantal  yang dijemur tu untuk ‘menggugurkan’ pepijat yang bergayutan.

1. Sembur seluruh bilik dan celah celah kayu dengan ridsect atau shiledtox dsb.nya. dan tutup pintu bilik rapat rapat. Lepas sembur lebih kurang setengah jam, akan kelihatan pijat² semua keluar. Buang pijat pepijat tu pastu dinding semua curah dengan air panas yang baru mendidih untuk matikan telur² pijat.

2. Tutup sebarang rekahan atau lubang lubang pada dinding dan lantai dengan ‘melting glue/glue gun. Gam yang orang guna untuk buat kraftangan atau barang hantaran kahwin tu.

3. kulit durian, letakkan di bawah katil atau di tempat yang dirasakan ada pijat. Biarkan di situ beberapa hari.

4. kulit limau nipis. Letakkan di tempat² yang dirasakan strategik.

5. Gunakan daun durian belanda.Ambil daun serai dengan batang-batangnya sekali. Tumbuk tumbuk agar hancur sedikit supaya ‘aromanya’ lebih menusuk.Letak di bawah tilam dan katil.

6. Kapur barus. Hancurkan dan tabur di bawah katil dsb.nya. Letak juga di celah celah rekahan atau lubang² di lantai.

No comments:

Post a Comment