Saturday, March 30, 2019

KHASIAT DAUN TEH UNTUK KESIHATAN


Teh hijau dianggap sebagai teh terbaik jika Anda ingin menurunkan berat badan.Teh hijau mengandungi dos tinggi dari EGCG.Memiliki sifat kuat, yang mencegah berbagai penyakit seperti kanser payudara, paru-paru, perut, dll. Juga membantu dalam mencegah penyakit Alzheimer, membakar lemak terbesar dan membunuh Stress.

Teh hitam sangat popular dan dibuat dari daun teh yang difermentasi. Teh hitam mengandungi kafein tinggi. Menurut berbagai penelitian, teh hitam sangat efektif dalam mengendalikan kerosakan paru-paru kerana merokok. Selain itu juga menurunkan risiko stroke.

Teh oolong lebih mirip dengan teh hitam, Perbezaannya adalah, teh ini difermentasikan dengan waktu yang lebih lama, yang memberikan rasa yang lebih kuat. Kerana enzim tertentu dalam teh ini, membantu mencairkan trigliserida, dan membantu dalam penurunan berat badan.

Teh putih mengalami pengolahan minimal, sehingga memiliki tingkat tinggi antioksidan. Antioksidan dalam teh putih ini membantu dalam mencegah kerosakan oleh radikal bebas. Selain itu, konsumsi secara teratur juga membantu dalam menurunkan risiko kanser, tekanan darah, dan masalah kolesterol.

Teh Pu-erh*dibuat dari daun dan batang tanaman Camellia sinensis. Keduanya melalui fermentasi dan penyimpanan yang panjang. Teh ini berguna untuk meningkatkan kesihatan mental secara keseluruhan dan membantu mengurangi kolesterol tinggi dalam tubuh.

Teh rasa Selain teh hitam, putih, atau teh hijau biasa, ada yang dicampur dengan berbagai rasa seperti kayu manis, lavender, dll. Memiliki kadar antioksidan yang sama, selain itu menambahkan rasa pada teh. Pilihlah yang bebas dari gula, untuk menjaga kadar gula dalam tubuh.

Teh herbal adalah kombinasi buah-buahan kering, bunga, dan tumbuhan lain. Ada berbagai teh herbal di pasaran seperti teh chamomile, pepperment tea, dll. Semuanya memiliki manfaat tertentu, mulai membuat tidur nyenyak, serta menurunkan hipertension.

No comments:

Post a Comment