Tuesday, March 13, 2018

KESAN POSITIF PENGAMBILAN PIL PERANCANG

Pil perancang keluarga mempunyai hormon yang menghalang ovulasi dari berlaku. Ia mengubah mukus pada pangkal rahim dan juga mengubah suai dinding rahim, lantas menghalang implantasi. Akibatnya, sperma tidak dapat memasuki pangkal rahim. Kombinasi kedua-dua ini menghalang seseorang wanita daripada mengandung.

KESAN POSITIF PENGAMBILAN PIL PERANCANG 

1. Meredakan Sengugut
Senggugut atau dikenali ‘dysmenorrhoea’ bermakna pengaliran haid yang sakit. Ia merupakan masalah yang paling kerap dihadapi oleh wanita, dibandingkan dengan semua masalah sakit puan yang lain.

2. Mengurangkan Emosi
Emosi memainkan peranan yang amat penting dalam hubungan seksual kalau dibandingkan dengan perubahan kecil hormon testosterone bila pil perancang diambil.

3. Merawat Masalah Jerawat
Pil perancang memang boleh membantu kerana pil ini akan mengurangkan penghasilan sebum. Pada masa sama, para doktor sering menyarankan agar pesakit menjaga kebersihan kulit dan menggunakan krim anti-jerawat untuk menyembuhkan masalah ini.

4. Mengurangkan Kanser Ovari

Kajian di “The Royal College of general practitioners” pada 2010 terhadap 46,000 wanita pula mendapati pil perancang mampu mengurangkan 12% risiko kanser dan lebih rendah untuk mendapat kanser, strok atau penyakit jantung


No comments:

Post a Comment