Tuesday, March 13, 2018

MAKANAN RINGKAS & BERKHASIAT UNTUK SI ANAK KECIL ANDA.


Kanak-kanak (juga digelarkan budak atau anak kecil) ialah manusia yang muda, iaitu seorang yang masih belum mencapai baligh. Peringkat perkembangan manusia adalah sebagaimana berikut:
Tua
dewasa
remaja
kanak-kanak
bayi

Istilah kanak-kanak adalah berbeza dengan anak meskipun mempunyai kaitan yang sangat rapat.

"Perkembangan kanak-kanak" ialah kajian proses dan mekanisme yang bertindak sewaktu perkembangan fizikal dan mental seorang bayi menjadi orang dewasa. Sebaliknya, "pediatrik" merupakan cabang perubatan yang berkenaan dengan penjagaan kanak-kanak dari waktu pranatal sehingga remaja dan dewasa muda (umur antara 0 sehingga 21 tahun).

Istilah-istilah untuk peringkat perkembangan fizikal berkait umur adalah disenaraikan di bawah. Julat-julat umur hampiran ditunjukkan, tetapi tanggapan mengenai sempadan antara peringkat-peringkat hidup adalah berbeza-beza antara budaya dan zaman. Julat umur dan istilah yang disenaraikan membayangkan tanggapan abad ke-21 di negara-negara yang maju.

MAKANAN RINGKAS & BERKHASIAT UNTUK SI ANAK KECIL ANDA.


1. PURI BUAH-BUAHAN
Seawal usia 6 bulan, sistem pencernaan bayi masih tidak matang. Oleh itu, menu pengenalan yang paling sesuai untuk dihadam oleh si bayi adalah buah-buahan. Antara buah-buahan yang sesuai untuk makanan pertama bayi adalah epal, pear, kurma, kismis. Harus diingatkan bayi 6 bulan tidak perlu disuapkan dengan solid food sehingga kenyang diet utama mereka adalah susu ibu atau susu formula dan solid food hanyalah sekadar makanan tambahan.

Cara-cara menyediakan puri buah-buahan:
Steam buah yang telah dikupas kulit dan dibuang biji
Kisar dan tapis
Sedia untuk dimakan!

2. PURI BUAH & SAYURAN
Selain buah-buahan, sayuran hijau juga amat sesuai diberi kepada bayi yang baru pertama kali mencuba solid food. Sayur brokoli, lobak, dan bayam adalah antara sayuran yang tinggi khasiatnya.

Cara-cara menyediakan puri buah & sayuran:
Steam brokoli dan bayam
Kisar bersama avocado
Tapis dan siap!

3. NASI JAGUNG
Sekitar bayi berusia 8 bulan, mereka sudah boleh diperkenalkan dengan makanan jenis bijirin seperti nasi dan oat. Resepi ke tiga ini menggunakan putik jagung atau pun baby corn yang tinggi dengan serat. Khasiat serang dapat merangsang sistem pencernaan dan penghadaman yang sihat sekaligus membantu si bayi mendapat berat badan yang ideal.

Cara menyediakan nasi jagung:
Steam putik jagung & blender sehingga lembut
Masak nasi (tidak terlalu keras)
Kisar dua bahan bersama
Sedia untuk disajikan!

No comments:

Post a Comment