Tuesday, March 13, 2018

MENGATASI MASALAH KECACINGAN


Cacing pita (bahasa Inggeris:tapeworm) ialah cacing pipih parasit dalam kelas Cestoda (Cestoidea), dalam filum Platyhelminthes. Ahlinya hidup di dalam saluran pencernaan vertebrat sebagai dewasa, dan selalu di dalam badan pelbagai haiwan sebagai juvenil. Lebih seribu spesies telah dikenalpasti, dan semua spesies vertebrat dapat dijangkiti oleh sekurang-kurangnya satu spesies cacing pita. Beberapa spesies menjangkiti manusia jika makan daging mentah seperti daging khinzir (T. solium), daging lembu (T. saginata), ikan (Diphyllobothrium spp.), jika makanan disediakan dalam keadaan tidak bersih (Hymenolepis spp. atau Echinococcus spp.).
saginata, cacing pita daging lembu, dapat membesar sehingga 12 m (40 kaki); spesies lain dapat membesar sehingga melebihi 30 m (100 kaki)

MENGATASI MASALAH KECACINGAN

Makan buah tomato mentah.

Habbatussauda samada makan dengan cara kunyahan mentah 7-10 biji atau minyak habbatussauda 1 sudu (anak bawah 3 tahun) / 2 sudu (atas 3 tahun) , dewasa 3 sudu beri 2 kali sehari.

Makan atau minum bawang putih samada makan mentah, atau bakar dan dicampur dalam minyak kelapa dara atau minyak zaitun.

Minum air kelapa.

Makan lobak merah mentah atau jus carrot setiap pagi.

Nenas muda diparut, diperah. Tambah madu atau sirup gula batu. Bagi pada anak yang ada cacing (pastikan pesakit tiada sebarang masalah dgn nenas muda)

Buah delima
Biji labu (keringkan samada jemur atau bakar, kemudian makan seperti kuaci) atau boleh didapati di kedai organik yang sudah siap sedia untuk dimakan.






No comments:

Post a Comment