Sunday, November 26, 2017

PETUA MENGURANGKAN KEMASINAN IKAN MASIN

Kita sering menghadapi masalah ikan kering terlebih masin. Sebab ramai di luar sana yang suka ikan masin tu alah kadar masinya iaitu tak masin sangat.

Banyak usaha dan cara dilakukan bagi mengurangkan kemanisan ikan masin. Rendam dalam air suam, rendam dalam air panas, rendam dalam air biasa tetapi kemanisan ikan tidak akan berkurang.

Banyak lagi cara dilakukan, kadang kadang rendam dalam air gula, rendam dalam air cuka. Tapi kadar kemanisan ikan masin hanya berubah sedikit sahaja.


PETUA YANG PERLU DICUBA ANDA

RENDAM DALAM AIR MASIN
Cuba lakukan cara ini iaitu Ikan masin anda minat dan suka di rendam dalam air masin atau dalam air garam. Nampak pelik tetapi itulah kaedah mengurangkan kemasinan ikan masin tadi.
Rendamlah ikan masin kegemaran anda dalam air masin / air garam dalam tempoh 15 – 30 minit.Insyallah ikan akan kurang kemasinannya. Sebenarnya garam yang kita rendam itu akan menyerap semula garam daripada ikan masin tersebut.
Selepas melepasi 30 minit, basuh ikan masin dengan air bersih. Toskan.

RENDAM DALAM AIR KELAPA MUDA ATAU TUA


Rendam la ikan masin anda tadi dalam air kelapa selama 20 – 30 minit dan cub acara ini. Cuma untuk mendapatkan air kelapa tu agak sukar la dan sayang pula nak guna air kelapa kan.baik minum je air kelapa tu hehe.

No comments:

Post a Comment