Saturday, December 2, 2017

PETUA MELEGAHKAN BATUK

BATUK
Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.

PUNCA BATUK
Demam selsema, alergi dan merokok adalah punca umum batuk, tetapi batuk boleh menjadi gejala sebuah kesakitan serius atau kesan sampingan ubat. Sebab-sebab batuk yang lain termasuk:

Selepas penitisan hidung (katar) - berlebihan rembasan hidung yang melari bawah ke dalam belakang kerongkong, merangsangkan kebatukan. Biasanya disebabkan oleh alergi, demam selsema umum atau jangkitan sinus.
Penyakit Asma / lelah

Jangkitan saluran pernafasan - contohnya kelompok, whooping cough

Perengsa penafasan dalam - contohnya merokok, habuk, api keindustrian.

Penyakit peparu - contohnya sistik fibrosis, bronkiektasis, barah.

Hiatus hernia dan refluks gastroesofageal - asid perut membocor ke dalam kerongkongan, meransangkan batuk.

Kelemahan jantung Kebimbangan, gemuruh dan tabiat Sebarang ubat

Kadang kala seseorang ada lebih dari satu alasan untuk membatuk.

PETUA MELEGAKAN BATUK

1) Ambil perahan jus dari sebiji limau nipis dan dicampurkan dengan sesudu madu. Minum setiap pagi semelum sarapan selama seminggu.

2) Ambil sebiji limau sunkist, buat lubang dengan toreh pangkah pada kulit bahagian atas limau tersebut. Sumbat sesudu gula batu pada lubang tersebut. Masukkan limau tersebut ke dalam periuk nasi yang sedang tanak nasi ketika nasi tersebut sudah kering. Tutupperiuk dan biarkan sehingga nasi masak.
Setelah nasimasak keluarkan limau  tersebut dan makan dengan mendahului bismillah serta selawat ke atas nabi. Amalkan sehingga sembuh.

3) Masukkan 2 sudu nasi panas yang baru masak ke dalamcawan dan tambahkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut semalaman dan minum air nasi itu pada keesokan paginya. Amalkan sehingga sembuh.

4) Campurkan 1 sudu madu lebah asli dengan 1 cawan air suam. Kacau hingga sebati dan minum 3 kali sehari.

5) Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat untuk mendapatkan jusnya yang pekat. Tambahkan sedikit gula dan embunkan semalaman. Minum 2 kali seminggu.

6) Rendam sedikit kerak nasi dengan air suam sehingga kembang. Ambil airnya dan minum. Amalkan setiap pagi.

7) Rebus 2 biji pisang masak sehingga lembik, masukkan secawan santan, sedikit garam dan sedikit esen vanila. Makan sebagai sarapan setiap pagi. InsyaAllah batukakan berkurang.

No comments:

Post a Comment