Friday, December 1, 2017

PETUA MENDAPATKAN SUARA YANG SEDAP DAN MERDU

MAKSUD SUARA
Suara mengandungi bunyi yang dibuat oleh manusia menggunakan lipatan vokal untuk bercakap, membaca, menyanyi, berketawa, menangis, teriak dll. Suara manusia secara khususnya sebahagian daripada pengeluaran bunyi manusia di mana lipatan vokal (pita suara) merupakan sumber suara utama. Secara umum, mekanisme untuk menjana suara manusia boleh dibahagikan kepada tiga bahagian; peparu, lipatan vokal dalam larinks, dan artikulator. 

Peparu (pam) mesti menghasilkan aliran udara yang mencukupi dan tekanan udara untuk menggetarkan lipatan vokal (tekanan udara ini merupakan bahan api suara). Lipatan vokal (pita suara) merupakan injap bergetar yang memotong aliran udara dari peparu ke dalam denyutan boleh didengar yang membentuk sumber suara larinks. Otot-otot larinks melaraskan kepanjangan dan ketegangan lipatan vokal ke pic ‘nada halus’ dan nada.

PETUA UNTUK MENDAPATKAN SUARA YANG MERDU

1) Petua tradisional lama ini selalu diamalkan oleh kebanyakan penyanyi serta qari dan qariah. Caranya ambil sebiji limau nipis dan perah ke dalam gelas berisi air suam. Air limau itu perlu dicampur dengan sedikit gula batu, kemudian minumlah sbagai minuman biasa. Sebaik-baiknya minum air itu sebelum gosok gigi di sebelah pagi. Selain itu untuk menjaga suara, jangan minum air batu atau air bergas tetapi amalkan minum air suam atau air masak sahaja.

2) Sediakan secawan air pada waktu malam, biarkan semalaman. Apabila bangun pagi minum air tersebut sebelum membasuh muka atau gosok gigi dahulu.


No comments:

Post a Comment