Friday, March 22, 2019

Khasiat Buah Delima

Buah delima memang terkenal dengan khasiat yang sangat baik untuk tubuh kita..
Di sini ada 10 khasiat dan kelebihan Buah Delima..

1) Memgandungi Zat Besi,kalsium,falforus dan vitamin.

Buah ini mengandungi Zat Besi,Kalsium,falforus,vitamin A dan C.
Sejak Zaman dahulu ahli perubatan Yunani menggunakan ubat ini sebagai ubat Cacing.
Alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing melekat pada dinding usus manusia melepaskan pegangannya.

2) Mempunyai Khasiat anti-radang

Dalam Perubatan Cina,biji delima putih mempunyai khasiat anti-radang.Buasir meruapakan satu lagi penyakit yang boleh di rawat dan di lakukan beberapa kali sehingga sembuh.

3) Buah delima mengandungi antioksidan

Buah delima mengandungu antioksidan.Kajian menunjukkan bahawa kandungan antioksidan dalam buah delima dua atau tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah. Malah kualiti antioksidan juga dikatakan lebih baik daripada buah beri biru,cranbarry serta oren kerana polifena dalam buah delima juga lebih tinggi. Fungsi Antioksidan ialah ianya dapat melawan radikal bebas yang dapat merosakkan sel dalam badan kita.Kerosakkan sela akan menyebabkan pelbagai penyakit kensar dan penyakit jantung.

4) Mencegah Penyakit Jantung

Buah delima dapat melindungi jantung kita .
Kajian Proceedings Of the National Academy of Sciences menyatakan jus delima dapat mencegas pengerasan arteri dan penyakit lain seperti Serangan jantung dan Stroke. Buah Delima mencegah daripada tompokan plak yang menyebabkan plak tersumbat di anteri dan buah delima juga dapat meluruhkan tompakan plak yang terlekat diarteri. Dalam Journal Of Caraliology menyatakan pesakit koroneri (PJK) yang jus buah delima setiap hari selama 3 bulan menunjukkan peningkatan aliran darah ke jantung sebanyak 1%. Aliran darah menurun sebesar 18%.

5) Menurunkan kadar Kolesterol

 Buah delima dapat Menurunkan kadar kolesterol dalam darah.Menurut penelitian di American Journal of Clinical Nutrition antioksidan dalam buah delima dapat mengurangkan oksidasi LDL (Kolesterol jahat) pada tikus.Hal ini menurunkn kadar LDL dan meningkatkan HDL (Kolestrol baik).

6) Mencegah Kanser

Buah delima dapat mencegah dan mengubati kanser ,Buah delima memiliki khasiat mencegah dan mengubati berbagai jenis kanser. Jus buah delima dapat menghancurkan sel-sel kanser payudara dan dapat membiarkan sel-sel sihat.
Buah delima juga dapat mencegah pembetukan sel kanser payudara.

7) Mencegah Alzheimer

Buah delima mungkin mencegah dan memperlambatkan penyakit Alzheimer . Dalam sebuah studio,tikus yang dibiakkan utk mengembangkan penyakit Alzheimer diberi jus delima.Mereka mengakumulasi plak amiloid yang lebih sedikit dan melakukan tugas2 mental yg lbh baik.

😎 Buah delima Sumber nutrisi 

Sebiji buah delima memiliki 40% vitamin C utk orang dewasa,bersama dan ianya juga mengandungi folat,serat,kalium,niasin dan vitamin A dan E.

9) Melindungi Hati dan ginjal 

Penelitian terbaru menunjukkan bahawa ekstrak delima mencegah kerosakan ginjal dan menlindungi ginjal dari rancun berbahaya. Selain itu delima juga melindungi hati anda membantu meregenerasi hati yang mengalami kerosakan. 

10) Buah delima dapat memberikan Zat menyegarkan badan.

Buah delima dapat memberikan Zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat di hadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin ke dalam perot. Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka yang demam.Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik utk cirit-birit ,anemia ,tekanan darah tinggi dan artitis .Di samping itu ,buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itulah ia mampu menghilangkan keletihan .
Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima di sarankan utk mgubat cirit -birit,sakit telinga dan kurang lawas 

No comments:

Post a Comment