Monday, February 26, 2018

TANDA TANDA SERANGAN JANTUNG


JANTUNG
Jantung atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai heart (Latin, cor) merupakan organ berongga yang berfungsi mengepam darah melalui saluran darah dengan denyutan yang sekata yang berulang-ulang. Istilah kardium bermaksud berkaitan dengan jantung, berasal dari perkataan Greek kardia untuk "jantung".

SAKIT JANTUNG YANG BIASA ADALAH
ü Penyakit jantung koronari (coronary heart disease), terhasil akibat pengumpulan mendapan ateromatus dalam dinding ateri yang membekalkan miokardium.

ü Penyakit jantung hipertensif (hypertensive heart disease), penyakit yang berciri-cirikan tekanan darah tinggi kepada jantung.

ü Kegagalan jantung (heart failure), penyakit yang membabitkan jantung gagal mengekalkan aliran darah.

ü Kor pulmonale (pulmonary heart disease), kegagalan pada ventrikel kanan jantung.

ü Penyakit serebrovaskular, penyakit yang terjadi pada salur darah ke serebrum atau otak

ü Kajian mengenai jantung, dan sakit jantung, adalah kardiologi.

TANDA-TANDA SERANGAN JANTUNG

ü Ketidak selesaan, tekanan, berat, atau sakit di dada, lengan, atau di bawah tulang dadaKetidakselesaan memancar ke belakang, rahang, tekak, atau lenganKebengkakan, pencernaan, atau perasaan tercekikBerpeluh, loya, muntah, atau peningKelemahan yang melampau, kebimbangan, atau sesak nafas Sentuhan jantung yang cepat atau tidak teratur

ü Semasa serangan jantung, gejala awal serangan jantung biasanya berlangsung 30 minit atau lebih dan tidak dilepaskan oleh ubat lain atau ubat oral. Tanda serangan jantung mungkin bermula sebagai ketidakselesaan yang ringan yang kemudiannya menjadi kesakitan yang ketara.

ü Sesetengah orang mempunyai serangan jantung tanpa sebarang tanda tanda penyakit jantung, yang dikenali sebagai “senyap” iaitu miokardium infarksi (MI). Ia berlaku lebih kerap pada pesakit diabetes. Rawatan serangan jantung segera adalah sangat penting untuk mengurangkan jumlah kerosakan pada jantung anda dan tanda tanda serangan jantung perlu diambil perhatian dengan lebih lagi.




No comments:

Post a Comment