Sunday, September 10, 2017

JENIS PENYAKIT BERDASARKAN SAKIT PERUT

Sesetengah penyakit diketahui mempunyai gejala awal sakit perut mulai dari pedih ulu hati hingga ke dada. Bagaimana untuk membezakan sakit perut dan makna penyakit?

Kesakitan perut adalah penyakit biasa, tetapi sering sukar untuk mengetahui sebabnya. Untuk mengenali gejala sakit perut yang dirasakan.

Ada perkara-perkara tertentu yang membuat sakit perut adalah penyakit yang berbeza dengan penyakit lain, iaitu:



1. Asid reflux (penyakit asid perut yang naik ke esofagus)

Keadaan ini berlaku apabila asid di dalam perut mengalir kembali ke kerongkong.

Gejala yang muncul adalah sakit atau pembakaran haba di bahagian bawah tulang dada, keadaan ini biasanya akan bertambah buruk apabila seseorang selesai makan atau sedang berbaring.

Jika ia berlaku beberapa kali seminggu maka ia mungkin mempunyai GERD (penyakit refluks gastroesophageal). Untuk mengatasinya cuba penggunaan herba Uru yang dijamin kegunaan untuk mengurangkan pengeluaran asid perut.

2. Appendicitis
Keadaan ini berlaku apabila terdapat radang lampiran, yang merupakan poket kecil seperti jari yang dilekatkan pada usus besar.

Gejala yang muncul adalah ketidakselesaan dan sakit di sekeliling pusar dan merebak ke perut kanan bawah. Semakin kesakitan yang berlaku boleh bertambah teruk apabila keradangan bertambah buruk.

Sekiranya segera berjumpa dengan doktor, jika bahaya itu akan berlaku sebelum keradangan menjadi patah, maka keluarkan bakteria yang berada di dalamnya dan boleh mengancam nyawa.

3. Gallstones

Keadaan ini berlaku apabila terdapat sekam pundi hempedu, kantung yang menghubungkan hati ke usus kecil. Biasanya berasal dari kolesterol yang keras dan hempedu daripada makan makanan yang tinggi lemak. Wanita lebih cenderung untuk menghidapi keadaan ini daripada lelaki.

Gejala yang muncul adalah rasa sakit yang kuat di bahagian atas perut tengah dan boleh merebak ke bahagian kanan bawah tulang rusuk. Kesakitan ini boleh menjadi lebih buruk selepas makan. Sekiranya rasa sakit tidak hilang dalam beberapa jam atau disertai oleh demam dan muntah, anda perlu berjumpa dengan doktor anda dengan segera.

4. Sindrom usus yang sengit (IBS) atau sindrom usus

Keadaan ini berlaku apabila terdapat kerosakan saraf yang berfungsi untuk mengawal usus.

Gejala yang muncul adalah mual, kembung, cirit-birit, sembelit dan kekejangan di abdomen bawah, biasanya gejala akan berkurang apabila perut bergerak.

Untuk mengatasinya mesti diperiksa oleh doktor supaya ia dapat diresepkan ubat antispasmodik yang berfungsi untuk mengawal impuls saraf dan mengurangkan ketidakselesaan.

 5. Intoleransi laktosa (tidak boleh mencerna laktosa)
Keadaan ini berlaku kerana kekurangan atau kekurangan enzim yang berfungsi untuk mencerna laktosa (gula yang terkandung dalam produk tenusu).

Gejala yang berlaku adalah mual, kekejangan, kembung atau cirit-birit selepas makan makanan atau minuman yang mengandungi laktosa selama 30 minit hingga 2 jam.


Untuk mengatasinya cuba mengurangkan pengambilan produk tenusu dan menggantikannya dengan sumber lain.

1 comment: