Monday, September 11, 2017

Kebaikan Madu Kelulut


Apa Dia Lebah Kelulut

Menurut Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas, Lebah kelulut atau kelulut sahaja (juga digelar meliponini) ialah lebah tidak bersengat yang menghasilkan madu sama seperti lebah madu. Dianggarkan hampir 500 spesis kelulut terdapat di seluruh dunia. Lebah kelulut boleh didapati di kebanyakan kawasan-kawasan tropika dunia, seperti Australia, Afrika, Asia tenggara, dan kawasan tropika Amerika.

Madu kelulut dikatakan mempunyai pelbagai khasiat dan lebih tinggi khasiatnya jika dibandingkan dengan madu lebah. Kelulut menyimpan madu di dalam tempayan kecil yang dilapisi propolis. Madu kelulut tidak putih seperti yang didakwa.[perlu rujukan] Rasanya masam sedikit berbanding madu lebah. Lebah ini penting sebagai agen pendebungaan di hutan-hutan dan kebanyakan spesis buah, bunga, sayur dan tanaman lain.

Kebaikan Lebah Kelulut dan Lebah Lain

1. Mencegah kanser dan penyakit jantung

Ia mengandungi flavonoid, antioksidan yang membantu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung.

2. Kurangkan Ulcer dan gangguan gastrousus lain

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa rawatan madu boleh membantu gangguan seperti ulser dan gastroenteritis bakteria.


3. Anti-bakteria, anti-kulat, anti-kulat

"Semua madu adalah antibakteria kerana lebah menambah enzim yang menjadikan hidrogen peroksida," kata Peter Molan, pengarah Unit Penyelidikan Madu di University of Waikato di New Zealand.


4. Meningkatkan prestasi atlet

Atlet Olimpik purba akan makan madu dan buah kering untuk meningkatkan prestasi mereka. Ini sekarang telah disahkan dengan kajian moden, menunjukkan bahawa ia adalah lebih tinggi dalam mengekalkan tahap glikogen dan meningkatkan masa pemulihan daripada pemanis lain.

5. Mengurangkan kerengsaan batuk dan kerongkong

Ia membantu dengan batuk, terutamanya madu soba. Dalam kajian 105 kanak-kanak, satu dos madu soba hanya berkesan seperti dos tunggal dextromethorphan dalam melegakan batuk nokturnal dan membolehkan tidur yang betul.

6. Baki 5 elemen madu

Ia telah digunakan dalam perubatan Ayurveda di India selama sekurang-kurangnya 4000 tahun dan dianggap mempengaruhi ketiga-tiga ketidakseimbangan bahan primitif tubuh secara positif. Ia juga dikatakan bermanfaat untuk meningkatkan penglihatan, penurunan berat badan, menyembuhkan impotensi dan ejakulasi pramatang, gangguan saluran kencing, asma bronkial, cirit-birit, dan loya.

Madu dirujuk sebagai "Yogavahi" kerana ia mempunyai kualiti menembusi tisu terdalam tubuh. Apabila madu digunakan dengan persiapan herba lain, ia meningkatkan kualiti ubat-ubatan tersebut dan juga membantu mereka mencapai tisu yang lebih dalam.

7. Peraturan gula dalam darah

Walaupun ia mengandungi gula mudah, TIDAK sama seperti gula putih atau pemanis tiruan. Gabungan tepat fruktosa dan glukosa sebenarnya membantu badan mengawal paras gula darah. Sesetengah jenis madu mempunyai indeks hypoglycemic rendah, jadi mereka tidak mengganggu gula darah anda. Perhatikan Perbandingan Sweetener video ini di mana saya membandingkan stevia, sirap beras coklat, madu, molase, dan agave, dan membincangkan kekuatan dan kelemahan masing-masing.

8. Menyembuhkan luka dan kesan terbakar

Aplikasi luar madu telah terbukti berkesan seperti rawatan konvensional dengan sulfadiazine perak. Ia berspekulasi bahawa kesan pengeringan gula mudah dan sifat antibakteria madu bergabung untuk mewujudkan kesan ini. Kajian telah menunjukkan ia sangat berjaya dalam penyembuhan luka.

9. Probiotik

Sesetengah jenis mempunyai bakteria yang mesra. Ini termasuk sehingga 6 spesies lactobacilli dan 4 spesies bifidobakteria. Ini mungkin menjelaskan banyak "sifat terapeutik misteri madu.

No comments:

Post a Comment